ČSA loni v Česku výrazně ztratily v prodejích letenek. Na snímkiu airbus Českých aerolinií.

ČSA loni v Česku výrazně ztratily v prodejích letenek. Na snímkiu airbus Českých aerolinií. | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

ČSA těsně uhájily post tuzemské jedničky, dotírá Lufthansa

  • 7
České aerolinie kvůli redukci svých linek rychle ztrácí vedoucí postavení na českém trhu s letenkami, tržní podíl už klesl pod 15 procent. Vyplývá to z čísel mezinárodní asociace leteckých dopravců IATA o prodejích přes rezervační systémy za celý loňský rok, které má MF DNES k dispozici.

Čísla nezahrnují údaje o nízkonákladových společnostech nebo prodeje přes web, podle odhadů však zachycují zhruba tři čtvrtiny všech útrat za letenky.

ČSA loni přišly na tržbách v Česku o téměř tři sta milionů korun, za rok prodaly letenky bez letištních poplatků za 1,25 miliardy korun, což představuje pokles o více než šestnáct procent. Z desítky největších dopravců v Česku se loni nedařilo jen aliančním partnerům ČSA - Air France a KLM.

ČSA dlouhodobě nepovažuje čísla z IATA za úplně relevantní s odvoláním na rostoucí prodeje přes jejich web.

Prodeje aerolinek v Česku za rok 2012 a 2011
AerolinkaTržby 2011 (mil. Kč)Tržby 2012 (mil. Kč)Změna (%)
České aerolinie1 5041 251-16,8
Lufthansa9421 04010,4
Emirates7948608,3
British Airways47155317,4
Austrian45750410,4
zdroj: IATA

Zůstává však faktem, že kvůli redukci sítě linek a čím dál větší orientaci na ruské zákazníky firma o značnou část české klientely přišla. I kvůli tomu loni klesl počet cestujících na Letišti Praha (dnes Letiště Václava Havla).

V některých měsících už získala větší podíl na trhu německá Lufthansa. Ta loni prodala v Česku poprvé letenky za více než miliardu korun, její tržní podíl stoupl na 12,39 %. Kdyby se přičetly i prodeje Swiss a Austrian Airlines, které ovládá, je už dnes Lufthansa bezkonkurenční jedničkou na trhu.

Trojkou jsou Emirates, které loni navýšily svoji kapacitu na lince do Dubaje. Tu Češi využívají zejména pro návazné lety dál do Asie. Téměř pětinový nárůst loni zaznamenaly British Airways. Podle šéfa českého zastoupení Petra Duchka to není zdaleka jen kvůli olympiádě. "Celoročně nám počet lidí létajících jen do Londýna stoupl o desetinu, přibývá nám hodně lidí na dálkové lety přes Londýn. Spousta lidí zaznamenala naše zlepšení servisu," analyzuje Duchek.

AerolinkaPodíl na trhu 2011Podíl na trhu 2012
ČSA18,314,9
Lufthansa11,512,4
Emirates9,710,3
British Airways5,86,6
Austrian5,66,0
zdroj: IATA

Společnosti loni utržily v Česku za letenky přes 10 miliard korun, v roce 2011 to bylo 9,5 miliardy. Nepatrně spadl celkový počet letenek, průměrná cena letenek však vzrostla.

Výsledky mohly být ještě lepší, prosinec však přinesl největší měsíční pokles za poslední dva roky s pádem o téměř deset procent. Průměrná cena dosáhla 10 800 korun, což je nejvíce od roku 2009. Může za to jak částečný růst cen, tak častější cesty do vzdálenějších destinací. "Velcí prodejci letenek zaznamenávají i růst individuálního cestování a klientskou ochotu sestavovat si vlastní cestovní itinerář," připomíná Josef Trejbal, ředitel portálu Letuška.cz.

U prodejců letenek se pořadí nemění

Podstatně menší "boj" se vedl v pořadí největších prodejců letenek. Již dlouho jim kraluje Student Agency se svojí dceřinou firmou na firemní zákazníky Orbix. Dohromady prodaly obě firmy letenky za více než 2,3 miliardy korun, což je téměř čtvrtina celého trhu.

Dvojkou na trhu zůstává Asiana a její portál Letuška.cz s tržbami přes 1,3 miliardy korun. Obřího růstu v loňském roce dosáhl American Express, který se vyšvihl na celkovou čtvrtou pozici. Je to především díky získání velkého klienta: Škody Auto. Ta za letenky zásluhou své globální expanze utrácí čím dál více peněz.