Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Každé čtvrté nové auto už je SUV. Zvýšený podvozek vládne trhu

  1:00aktualizováno  1:00
Praha se snaží v reklamě odlákat lidi od nákupu aut kategorie SUV, podle dat o registracích nových aut jde ale spíše o marný boj. V Česku i v celé Evropě se k tomuto typu vozu přiklání čím dál více lidí a SUV prakticky každý měsíc překonávají rekord v prodejích.

Odhalení: Škoda Karoq měla premiéru ve Stockholmu | foto: ŠKODA AUTO

Ukazují to data Svazu dovozců automobilů o registracích nových vozů. Například za duben dosáhl podíl aut kategorie SUV 23,88 % všech nově registrovaných vozů za měsíc a blíží se tak čtvrtinovému podílu. Ten už vozy SUV překonaly v celoevropských číslech. Jak v Evropě, tak v Česku jsou dnes tato auta nejprodávanějších ze všech kategorií.

Jak rostl podíl SUV aut na českém trhu

Rok: podíl na trhu v %

2007: 2,7

2008: 3,7

2009: 8,2

2010: 11,4

2011: 12,9

2012: 14,8

2013: 15,2

2014: 16,9

2015: 19,0

2016: 20,1

1-4 2017: 23,22

V Česku překonala SUV u nás dlouhou dobu dominantní kategorii nižší střední třídy loni na podzim. Jen za první čtyři měsíce letošního roku registrace stouply o 32 %, což je třikrát více, než je celkový růst trhu. Za stejnou dobu se prodalo více aut kategorie SUV, než kolik jich u nás koupili lidé a firmy za celý rok 2011.

Dlouho šlo přitom o relativně okrajový segment trhu. Teprve loni přesáhl podíl SUV pětinu trhu. Před deseti lety měly vozy SUV 2,73 % celého trhu, od roku 2011 se jejich podíl zdvojnásobil.

Automobilky si SUV zamilovaly, tomu odpovídá i nabídka. V dubnu si zákazníci vybírali z celkem 69 různých modelů, v žádné jiné kategorii aut není tak široká nabídka. Kategorie SUV a terénní dnes přitom patří autům, mezi kterými jsou obrovské rozdíly ve velikosti, výkonu i možnosti jízdy v terénu. V jedné kategorii je například Fiat 500X nebo Land Rover Discovery.

Fotogalerie

I proto se kategorie SUV rozděluje v detailnějších statistikách na další skupiny SUV-B, SUV-C, SUV-D a SUV-E podle velikosti. V Česku je zatím nejsilnější kategorie SUV-B, tedy vozidel velikosti Škoda Yeti či Dacia Duster. Nejvíce roste kategorie SUV-D, do které spadá Škoda Kodiaq. Aktuální žebříček prodejů za první čtyři měsíce roku dozná letos ještě velkých změn: Yeti končí, velmi nahoru díky velké zakázce na policejní vozy půjde Hyundai Tucson.

To, že si vozy SUV lidé nepořizují kvůli jízdě v terénu, dobře dokazují i statistiky prodejů vozů s pohonem všech čtyř kol. U řady modelů netvoří ani polovinu všech prodaných aut. Například u vozů Škoda Yeti v Česku tvoří čtyřkolky necelou třetinu prodaných aut.

Nejprodávanější modely SUV v Česku
model počet registrovaných nových vozů
Škoda Yeti 1845
Dacia Duster1549
Škoda Kodiaq1531
VW Tiguan 1419
Nissan Qashqai1039
Hyundai Tucson896
Peugeot 2008863
Renault Captur793
Kia Sportage680
Suzuki Vitara610
Pozn.: data za 1.-4 2017, zdroj SDA

Podívejte se na reklamu pražského magistrátu:

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Stát vyplatí zemědělcům za sucho zhruba 1,2 miliardy, řekl Jurečka

Zemědělci by za škody způsobené letošním suchem mohli podle ministra zemědělství Mariana Jurečky (KDU-ČSL) dostat zhruba stejné kompenzace jako v roce 2015,...  celý článek

ilustrační snímek
České děti neumějí hospodařit s kapesným, čtvrtina si peníze půjčuje

České děti neumějí příliš hospodařit s penězi. Většina rodičů se jim sice snaží vštípit základy finanční gramotnosti prostřednictvím kapesného, podle...  celý článek

Díky realitní kanceláři RIA se Jablonci v roce 2013 podařilo prodat byty za...
Až sto tisíc na ruku. Firmy si přetahují lidi, nabízejí peníze i ubytování

Firmy lákají na takzvaný náborový příspěvek dělníky, operátory výroby, skladníky nebo programátory. Hlavně v dělnických profesích se peníze „za přestup“...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.