Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Zmrzlina je v Česku miliardový byznys. Na letním osvěžení lidé nešetří

  1:00aktualizováno  1:00
Češi při nákupu zmrzliny přestali počítat. Kupují ji stále častěji podle momentální chuti a klidně si připlatí. Rodinná balení už tolik netáhnou, na vzestupu jsou nanuky, kopečková i točená zmrzlina. Mezi červnem 2015 a květnem 2016 vydali Češi za zmrzlé sladkosti bezmála tři miliardy, rok předtím to bylo pouze 2,7 miliardy korun.

Za zmrzlinu utrácejí lidé rok od roku více peněz (ilustrační foto). | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Velký víkendový nákup v hypermarketu za co nejvýhodnější cenu je léta mezi Čechy nejrozšířenějším způsobem obstarávání potravin. Nemalá část spotřebitelů nicméně tyto nákupní výlety stále častěji doplňuje pravidelnými návštěvami v krámku přes ulici. A to přesto, že ceny tam jsou třeba i dvakrát vyšší.

Jedním z výrobků, na nichž lze tento vývoj názorně pozorovat, jsou zmrzliny. Zatímco ještě před pár lety se většina zmrzliny v Česku prodala ve formě velkých rodinných balení, dnes už téměř polovinu spotřeby tvoří takzvané impulzní prodeje. To znamená neplánované, spontánní nákupy jednoporcových nanuků či zmrzlin podle aktuální chuti.

Při výběru zmrzliny jsou Češi konzervativní, vede Míša a vanilková

„Od roku 2013 významně poklesla důležitost segmentu rodinných zmrzlin na úkor jednotlivých nanuků. Před třemi lety bylo 61 procent objemu kategorie spotřebováno formou rodinných balení, zatímco za posledních dvanáct měsíců je to již jen 53 procent,“ uvádí Michal Čepek ze společnosti Nielsen, která monitoruje zmrzlinový trh v prodejnách potravin.

Podívejte se, jak se vyrábí jahodový nanuk:

A podle poznatků Nielsen si pro jednoporcovou zmrzlinu zákazníci zajdou právě spíš do menší prodejny, než by se trmáceli do vzdáleného hypermarketu. Proto i když jednoporcové zmrzliny tvoří 47 procent prodejů segmentu v maloobchodních prodejnách, na celkových tržbách se podílejí ze dvou třetin.

Frčí točená i kopečková

Rostoucí význam impulzních nákupů se netýká pouze tradičních potravinářských prodejen, které sleduje Nielsen. Projevuje se i v cukrárnách, na koupalištích a dalších prodejních místech zmrzliny.

Svědčí o tom rostoucí spotřeba kopečkové a točené zmrzliny, která spadá téměř výhradně do impulzního nakupování.

„Z dlouhodobého hlediska kupují lidé točenou zmrzlinu stále více. Je také masivněji marketingově podporována, jdeme blíže k zákazníkovi,“ vysvětluje Pavel Plšek, obchodní ředitel opočenské mlékárny Bohemilk, která produkuje zmrzlinové směsi pro výrobu smetanových točených zmrzlin, jež dodává prodejcům.

Podobně situaci vidí i Jana Holcová ze společnosti Nestlé, která na trh dodává zmrzliny Mövenpick, tuzemskou jedničku mezi kopečkovými zmrzlinami. „Poptávka roste stále, především díky novým příchutím, podpoře v prodejních místech a reklamě v televizi nebo outdooru,“ říká Holcová.

Útrata za zmrzliny tři miliardy

Kolik zmrzliny snědí Češi bez ohledu na velikost balení a místo prodeje, závisí především na počasí. Výrobcům zahrála do karet hlavně loňská mimořádně horká sezona. Podle dat Nielsenu snědli Češi od loňského června do letošního května přes 35 milionů litrů zmrzliny, což znamená nárůst o 7,6 procenta oproti předchozímu období.

Ještě více šel trh nahoru, pokud se množství prodané zmrzliny vyjádří v korunách. Mezi červnem 2015 a květnem 2016 vydali Češi za zmrzliny bezmála tři miliardy, rok předtím to bylo pouze 2,7 miliardy korun. Nárůst byl desetiprocentní.

Nejpopulárnějším typem zmrzliny je dlouhodobě nanuk na dřívku, který tvoří až 67 procent prodejů. Nejprodávanější tuzemskou značkou je Míša.

„Jedná se o českou značku s dlouholetou tradicí, která se u spotřebitelů těší mimořádné oblibě. Zákazníky nejvyhledávanější je stále klasická tvarohová varianta,“ říká Veronika Kúšiková ze společnosti Unilever. Kromě Míši patří Unileveru také řada Algida, což ze společnosti dělá lídra tuzemského zmrzlinového trhu.

Následuje společnost Bidvest, jež v Opavě vyrábí zmrzliny pod značkou Prima a zároveň je distributorem značky Häagen-Dazs. Pětku největších zmrzlinářů v Česku doplňuje zmíněná firma Nestlé a privátní značky řetězců.

Tak se vyrábí zmrzlina pro luxusní restaurace:

Autor:


Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.