Sídlo Asahi Group od francouzského designéra Philippa Starcka patří mezi...

Sídlo Asahi Group od francouzského designéra Philippa Starcka patří mezi nejznámější moderní stavby v Tokiu. | foto: By Kakidai (Own work) via Wikimedia Commons

Japonští pivovarníci Česko dobře znají, nákup Prazdroje je pro ně logický

  • 64
Pivo z produkce japonského pivovaru Asahi je v Česku k dostání jen v několika málo specializovaných pivotékách. Přesto jeden z hlavních zájemců o Plzeňský Prazdroj není na českém trhu žádným nováčkem. Zájem o Plzeň zapadá do strategie Japonců v Evropě.

Po pivovarech Lobkowicz, které koupila čínská CEFC, by do asijských rukou mohl brzy spadnout i další český pivovar. Podle informací japonského listu Nikkei má japonská skupina Asahi Group Holdings zájem o Plzeňský Prazdroj, za který v balíčku s dalšími středoevropskými pivovary údajně nabídla 117 miliard korun (více čtěte zde).

Tuzemský trh pro společnost s více než stoletou historií sídlící v Tokiu v budově navržené hvězdným designérem Philippem Starckem není neznámý. Skupina Asahi před čtyřmi lety pokukovala po pivovarech Staropramen. V klání o tuzemskou pivovarskou dvojku byl však nakonec úspěšnější kanadsko-americký Molson Coors, který Staropramen získal za 3,5 miliardy dolarů.

Zájem o pivovary s centrálou na pražském Smíchově ze strany Japonců rozhodně nebyla náhoda nebo nepromyšlený krok. Vlajková loď skupiny ležák Asahi Super Dry se totiž od roku 2000 licenčně vařil v pivovaru Braník, který pod Staropramen spadá. Japonci tehdy z Braníku odstartovali expanzi na evropský trh. Po ukončení produkce v pivovaru Braník v roce 2007 se výroba Asahi Super Dry přestěhovala na opačný břeh Vltavy do Staropramenu.

„Pivovar Staropramen vaří značku Asahi Super Dry na zakázku pro evropský trh. Zmíněné pivo je k dostání na vybraných místech také v České republice,“ potvrdila PR manažerka pivovaru Denisa Mylbachrová s tím, že Staropramen ale není distributorem značky a nemůže tak ani poskytnou bližší informace.

Asahi je doma pivní jedničkou

Vedle Staropramenu vyrábí piva Asahi na kontinentu ještě anglický pivovar Shepherd Neame. Skupina dnes v Evropě realizuje necelých patnáct procent prodejů na zahraničních trzích, které loni dosáhly hodnoty 250 miliard jenů, tedy zhruba 58 miliard korun.

V domovském Japonsku je Asahi jedničkou mezi pivy a podle vlastních údajů ovládá polovinu trhu. V posledních letech se proto zaměřuje právě na zahraničí, především na Asii a Oceánii. Letos v únoru skupina oznámila, že v rámci nové strategie chce posílit a diverzifikovat své globální postavení. Zahájila proto jednání o koupi pivovarů v Itálii, Anglii a Nizozemsku v souvislosti se spojením světové pivovarnické jedničky Anheuser-Busch InBev a vlastníka Prazdroje SABMiller. Aby mohlo k transakci dojít, musí se obě skupiny některých svých pivovarů zbavit. Mezi ně patří i Plzeňský Prazdroj.

„Pokles cen akcií od začátku roku nám umožnil navýšit investice včetně nabytí pivovarů v Evropě,“ zdůvodnil nákupy ředitel Asahi pro zahraniční trhy Naoki Tanaka. Asahi se s SABMiller už dohodl na koupi nizozemské značky piva Grolsch a italské Peroni za 2,55 miliardy eur. Nabytí Prazdroje by tak pro Japonce bylo logickým krokem, byť společnost zájem zatím popírá.

Celkem pod Asahi spadá osm pivovarů v sedmi zemích, pivo však nepatří mezi jediné produkty skupiny. Vyrábí také whiskey Nikka nebo tradiční japonský destilát Shōchū a je největším importérem vín do Japonska. Menší význam než alkoholické nápoje má pro skupinu segment balených vod a potravin, jako je dětská výživa a mražené potraviny.