Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Jako obchodnici ji do Slevomatu nevzali, teď miliardovou firmu řídí

  17:00aktualizováno  17:00
Když před šesti lety vznikal největší slevový portál Slevomat, Marie Chytilová se nořila do učebnic sémiotiky. Neuvěřila by, že za pár let bude řídit firmu se 160 zaměstnanci a miliardovým obratem. V profesním životě však zažila snový růst, typický pro začátky byznysu s hromadnými slevami.

Ředitelka Slevomatu Marie Chytilová | foto:  Michal Šula, MAFRA

V roce 2012 se tehdy šestadvacetiletá žena hlásila do Slevomatu na pozici obchodnice. Moc toho o firmě nevěděla, nikdy přes portál nenakupovala.
U pohovoru neuspěla, přestože už měla zkušenosti z maloobchodu. Vedla například jednu z tuzemských kamenných prodejen španělského módního řetězce Pull & Bear.

„Hrozně jsem na pohovoru tlačila na pilu. Řekli mi, že takhle to opravdu dělat nechtějí,“ vzpomíná pro iDNES.cz na modelovou situaci, v níž měla obchodního partnera přimět ke spolupráci. Později jí přesto z firmy zavolali a nabídli pozici, která jí bude víc sedět. Ujala se schvalování nabídek na Moravě. Odtud se za dva roky vypracovala do čela firmy a dnes je jednou z nejmocnějších žen českého internetu.

Slevomat vede od začátku trh slevových portálů. Loni celkově rostl o deset procent, v tržbách otočil 1,2 miliardy korun. Přestože se obsahově mění (na vedlejší kolej se odklonil prodej módy a zboží), hlavním pilířem zůstává cestování, zábava a gastronomie. Například prodej dovolených vzrostl loni o pětinu. Velký potenciál vidí Chytilová ve víkendových wellness pobytech, zájem roste i o takzvané superpotraviny.

Pokorná workoholička

Řídit firmu se absolventka katedry elektronické kultury a sémiotiky na Fakultě humanitních studií Univerzity Karlovy učila od základů, trh se navíc rychle měnil. Hromadné slevy zmizely a zkoušejí se nové věci. Přijít mají i slevy na auta a domy.

Slevomat

Slevomat je jednou z nejrychleji rostoucích firem českého internetu. V roce 2010 ho založil Tomáš Čupr, který později s firmou Rohlik.cz vstoupil na trh on-line potravin.

„Nejsem vůbec ambiciozní, spíš mi to padalo do klína. Spíš jsem říkala: ‚Dejte mi tři měsíce na zkoušku. Je možné, že to nedám‘,“ líčí žena, která se považuje za pokornou workoholičku. Vstává v půl šesté, z práce odchází v šest večer, vyčistí si hlavu cvičením a doma opět usedá k práci. V kariéře jí to prý hodně pomohlo.

„Někdo si toho všiml a ocenil to,“ říká. Za tři měsíce od nástupu už schvalovala nabídky pro celé Česko (přibližně 200 denně) a měla pod sebou šest lidí. Poté vedla oddělení módy.

Ve Slevomatu prý udržuje volnou firemní kulturu, byť se obejde bez kulečníků, lehátek a avantgardních kanceláří, jako jsou například v Googlu. „Máme 160 zaměstnanců, ale nemáme korporátní struktury. Každý za mnou může kdykoliv přijít a říct svůj názor,“ popsala.

Může se hodit

Začněte budovat svou kariéru a najděte si zaměstnání na jobDNES.cz

Pracovní den údajně občas končí večírkem v kancelářích a pomalovanými zdmi. Zvykat si na jinou firemní kulturu si musí také obchodní partneři. Například bankéři ze Citybank museli vyměnit obleky za teplákové soupravy. Uzavření obchodu to ale nijak nebránilo.

Dřív lidé hledali slevy, teď inspiraci, říká ředitelka

Chytilová si hlídá nábory nových zaměstnanců, všichni přicházejí do firmy přes ni. „I když má člověk sebelepší životopis, pokud nezapadne, nechci ho tady. Musí to být člověk, se kterým můžete zajít na pivo,“ říká.

Tuzemský trh slevových portálů se za krátkou dobu hodně změnil a vyčistil. Ze stovek firem zbyly desítky. Slevomat drží zhruba poloviční tržní podíl, největší rivalové jako Nakupvakci.cz a Pepa.cz řádově procenta. Změnili se i obchodní partneři. Už neberou slevové portály jako první pomoc na své finanční problémy, ale jako marketingový nástroj. Přicházejí velké firmy jako Baťa, Leo Express nebo banky.

S tím se podle Chytilové zpřísnilo posuzování nabídek. „Odmítneme zhruba polovinu firem nebo nabídek. Buď nejsou atraktivní, nebo se chtějí jen zviditelnit,“ říká. Dříve dosahovaly slevy až 80 procent, dnes činí kolem čtyřiceti procent. „Lidé už nechodí primárně kvůli slevě, ale kvůli inspiraci a hledají kvalitu,“ uvedla ředitelka.



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.