Pražské sídlo loterijní společnosti Sazka (ilustrační foto)

Pražské sídlo loterijní společnosti Sazka (ilustrační foto) | foto: Jiří Benák, iDNES.cz

Příběhy českých značek: Sazka přežila bankrot i předraženou arénu

  • 15
Sazka patří k tomu nejcennějšímu z českého rodinného stříbra. Její lesk nedokázal zničit ani bankrot, který ji skolil před čtyřmi lety. Nejznámější domácí loterijní firma dnes patří miliardáři Karlu Komárkovi. Ten chce se Sazky udělat značku evropského významu.

Karel Komárek, který Sazce vládne od léta roku 2013, chce pod její hlavičkou spustit evropskou expanzi. Spojil se k tomu s dalším mocným investorem Jiřím Šmejcem. Oba už mají v hazardním průmyslu společnou zkušenost. Spolu investovali do loterie OPAP v Řecku a do rakouské společnosti Casinos Austria. Teď zakládají společný nadnárodní herní holding Sazka Group.

Komárkova skupina KKCG a Šmejcova investiční společnost EMMA Capital už požádaly o posouzení záměru antimonopolní úřad. Majoritním vlastníkem Sazka Group je Komárek, který vlastní tři čtvrtiny. Čtvrtinu má kontrolovat Šmejc. „Naší strategií je vybudovat rozsáhlou diverzifikovanou evropskou skupinu zaměřenou na oblast gamingu (her - pozn. red),“ říká investiční ředitel KKCG Pavel Šaroch.

Pokud antimonopolní úřad nebude proti, spojí se pod hlavičkou Sazka Group slušný majetek. K domácí Sazce s téměř desetimilionovými tržbami přibude OPAP - dominantní sázkový moloch v Řecku, jehož loňské tržby překročily čtyři miliardy eur (v přepočtu skoro 120 miliard korun). A dále jedenáctiprocentní podíl v rakouských Casinos Austria, jež kromě 12 kasin v Rakousku ovládá dalších 27 heren ve dvanácti zemích a pět kasin na lodích.

Komárek se Šmejcem se s 11,3 procenty v rakouské firmě ovšem nehodlají spokojit. Nárokují si dalších 16,8 procent. Jejich posílení v Casinos Austria sice v říjnu úspěšně zablokoval rakouský státní loterijní moloch ÖBIB, Češi se ale nehodlají vzdát a o svá práva ukousnout si z rakouské firmy celkem 28 procent se ještě chtějí poprat.

Investoři věří v sílu českého slova SAZKA

Zřejmě i proto se spojují pod hlavičkou Sazka Group. Vypadá lépe, když útok na další trhy vede silný subjekt z loterijní branže, než dva investoři, kteří se věnují i jiným oborům a pro jednotlivé akce na hazardním trhu se jen příležitostně spojují.

Jestli Komárkovi a Šmejcovi pomůže značka Sazka, se teprve ukáže. Je ale znát, že zkratce ze sousloví „SÁZková KAncelář“, věří. Postupují totiž přesně opačně, než je u českých podnikatelů zvykem. Běžně si vládci českých firem s českým názvem pro zahraniční expanzi volí anglicky znějící brand či zkratku, která zní v různých jazycích stejně. Z původní plzeňské ocelárny Škoda je tak Pilsen Steel, z Prvního privatizačního fondu PPF a Kapitálové společnosti K&K rodiny Komárkových KKCG.

Příběhy českých značek

Na sílu českého slova Sazka ale investoři evidentně věří. Historie značky je k tomu opravňuje.

Sazka byla založena v roce 1956, o rok později spustila populární Sportku. Dodnes se v ní prosází kolem pěti miliard korun ročně. Po sametové revoluci Sazku získaly české sportovní svazy. Sportovní bafuňáři, jež organizace ČSTV, Český olympijský výbor, Sokol a další vyslaly do vedení, ale v řízení loterijního molochu selhali.

V roce 1995 najali do jejího čela ambiciozního a charismatického právníka Aleše Hušáka. Dlouho se zdálo, že to je dobrá volba. Firma rychle zvedala zisky a tedy i odvody sportovním svazům. Jen tržby stouply za prvních deset let Hušákovy vlády šestinásobně. Evropský institut pro výzkum značek také tehdy vyhodnotil Sazku jako vůbec nejcennější obchodní známku v České republice v hodnotě 450 milionů eur.

Jenomže Hušák si vzal do hlavy, že v Praze postaví drahý pomník. Přesvědčil sportovní funkcionáře, aby odkývali stavbu libeňské arény, nové víceúčelové haly, kterou otevřelo hokejové mistrovství světa v roce 2004.

Stavba, na kterou si Sazka draze půjčovala a příliš velkoryse stavěla, se prodražila na víc než 20 miliard korun. Sazka zátěž neutáhla, nebyla schopna splácet dluhy a v roce 2011 nakonec zkrachovala. V konkurzu ji společně koupili miliardáři Petr Kellner a Karel Komárek. Sportovci přišli o zaručené příjmy, dodnes Hušáka za způsob vedení Sazky žalují u soudu.

Sazka každopádně pod novými majiteli zase funguje jako stroj na peníze. Komárkovi, který odkoupil Kellnerův podíl, nese jistý zisk. Loni u ní Češi prosázeli přes devět miliard korun, profit se blíží půlmiliardě. Pod její cennou značkou Komárek rozjíždí další byznys - telekomunikační Sazkamobil. A jak je znát na nové alianci se Šmejcem, má s ní další velké plány.

Do O2 Areny jsme s kamerou nahlédli na jaře 2014: