Symbolem pokroku v krajské dopravě se staly jednotky Regionova, které vznikly přestavbou motorových vozů řady 810.

Symbolem pokroku v krajské dopravě se staly jednotky Regionova, které vznikly přestavbou motorových vozů řady 810. | foto: Michal Klíma, MAFRA

Volby jako problém pro ČD. Pádem ČSSD přišly o spojence proti soutěžím

  • 443
Výsledek krajských voleb zamotá hlavu vedení Českých drah. Výrazně se jim totiž přiblížila hrozba, že o zakázky od krajů v hodnotě devíti miliard korun ročně budou muset bojovat v soutěži. Těm se dosud kraje, vedené většinou sociálními demokraty, intenzivně bránily.

České dráhy a sociálními demokraty ovládaná Asociace krajů přitom dosud v posledních prohlášeních o železnici vypadaly téměř jako jedna organizace: odmítaly navrhovanou státní půjčovnu vlaků, odmítaly snahy o soutěže na provoz regionálních vlaků.

Jenže ve volbách sociální demokraté výrazně ztratili a přijdou nejspíše o vedení většiny krajů. A nové krajské vlády mohou mít na soutěže podstatně jiný názor a podporovat je. I proto mají od výsledku voleb velká očekávání hlavně soukromí dopravci.

„Výsledky voleb dávají naději na to, že kraje začnou dotovanou železniční dopravu soutěžit a občané díky tomu získají mnohem vyšší kvalitu služeb za méně peněz z jejich daní,“ říká mluvčí RegioJetu Aleš Ondrůj.

Kraje jsou pro České dráhy jejich největším zákazníkem, devět miliard korun od nich přitom ve většině případů dostávají zcela bez soutěže: pouze na základě desetileté smlouvy uzavřené v roce 2009. I proto se před volbami České dráhy pokoušely, v řadě případů úspěšně, prodloužit smlouvy nejméně do roku 2024. „Soutěže byly zejména díky hejtmanům za ČSSD na krajské úrovni zcela zabetonovány a hejtmané společně s ČD dělali většinou vše pro to, aby tyto zakázky mohly na přímo - bez výběrového řízení i nadále získávat České dráhy,“ dodal Ondrůj.

Soukromý dopravce Leo Express provedl před volbami anketu mezi všemi kandidáty na hejtmany s dotazem, jak se staví k soutěžím na železnici. Výsledek? Přes 80 % oslovených bylo pro soutěže, kandidáti ČSSD většinou neodpověděli. Za jejich postoj ale většinou mluví jejich čtyřletá práce: pro soutěže neudělali prakticky nic.

Podle Petera Köhlera, šéfa Leo Expressu, je současný stav v krajích tristní z pohledu cestujícího i efektivity využívání veřejného rozpočtu. „Jedinou cestou k aktraktivní kvalitni železnici v regionech za méně veřejných peněz je konkurence. Soutěže jsou řešení. Železnici v regionech má využívat i někdo jiný než děti, senioři a režijkáři,“ říká Köhler.

„Vítáme, že budou v zastupitelstvech aktivní zástupci, kteří chtějí kraj posunovat, ne jen populisticky udržovat, co uznají za vhodné, jsou vnímaví k problémům kraje a mají často progresivnější pohled - nejen na dopravu.“

Soutěže na provozovatele vlaků jsou dosud na krajské úrovni výjimkou, ale současně ukazují že s nimi nemají problém ani někteří sociální demokraté: v posledním volebním období začal soutěžit Jihočeský kraj. Výsledek soutěže přinesl velké zlevnění, přesto ale kraj zatím na úspory nedosáhl: České dráhy, které v tendru drtivě prohrály, se ho snaží všemožně napadat u soudů.

Soutěže dopravu často zkvalitní

České dráhy mají důvod, proč se soutěžím bránit: dosavadní výsledky tendrů ukazují, že cena bývá nižší, než za kolik pro kraje dosud jezdí. To by znamenalo další tlak na snižování nákladů, zejména v personální oblasti. Tomu se ale silné železniční odbory intenzivně brání. I kvůli navýšení mezd jsou letos v pololetí České dráhy ve větší ztrátě než plánovaly.

Soutěže krajům přináší zlevnění služeb a zkvalitnění dopravy. Nejlépe to dokazuje případ Libereckého kraje, kde na Jizerskohorské železnici jezdí dál České dráhy, ale podle řádně vysoutěžené smlouvy. Počet cestujících zde díky novým soupravám a následně i vylepšení tratí ze strany SŽDC výrazně stoupl, kraj přitom platí méně než dříve. Kontrakt se podepisoval ještě za ČSSD, současná koalice vedená Starosty pro Liberecký kraj je výrazně pro další soutěže.

ČSSD má své zástupce i přímo ve vedení Českých drah. Místopředsedou představenstva je Ludvík Urban, který je současně i jedním z největších sponzorů strany mezi členy ČSSD. Na kandidátce ČSSD v krajských volbách se objevila řada železničních odborářů. Za ČSSD kandidoval do Senátu i někdejší šéf Českých drah Dalibor Zelený, do druhého kola ale nepostoupil.