„Půjčili jsme si kvůli hokeji dvě velké televize do salonku. Škoda, že je moc nevyužijeme,“ posteskl si číšník ze zlínské sportovní restaurace Rex. Obává se, že už tolik lidí nepřijde. „Na utkání s Rusy přišlo 150 lidí a pili o sto šest. Teď to bude určitě horší, protože poslední půl minuty bylo neuvěřitelné ticho. Lidi ani moc nezapíjeli žal. Většina z nich odešla,“ popsal atmosféru v restauraci číšník.
Ostravská restaurace Nagano, která své jméno získala před čtyřmi lety po vítězství Čechů na olympiádě v Japonsku, byla také plná. „No, bohužel vypadnutí hokejistů výrazně ovlivní tržby v příštích dnech. Vždyť naše hospoda se specializuje na hokejové přenosy z velkých turnajů,“ přidal se výčepní z pivního baru Nagano. Hosté si zde oblíbili i jídla, která mají spojitost s hokejovým turnajem, například olympijský puk, což je smažený hermelín se šunkou.
Prodavač hokejových potřeb v centru Prahy jen zavzpomínal na šílenství před čtyřmi lety. „Tehdy jsme prodali neuvěřitelné množství fanouškovských dresů. Letos je to o poznání horší,“ přiznává obchodník. „Ale třeba před chvílí jsem prodal poslední originální ruský dres.“
Olympiáda láká i sázkaře
Vrcholné sportovní akce představují svátek i pro sázkové kanceláře. Podle Lubomíra Ježka ze společnosti Tipsport přitáhnou olympijské hry k sázení i lidi, kteří jinak štěstěnu příliš nepokoušejí. Během soutěží v Salt Lake City vzrostl Tipsportu objem přijatých sázek zhruba o pětinu.
„Pochopitelně po vypadnutí hokejistů bude ten zájem menší, Češi sázejí hlavně na zápasy českého týmu. Na druhou stranu do konce olympiády zbývají tři dny a drtivou část tak už máme za sebou. První tipy na výsledky turnaje jsme navíc přijímali už tři týdny před olympiádou,“ dodává Ježek.
Na reklamě nikdo neprodělá
Téměř stejně často jako hokejisté se na obrazovkách v českých obývácích objevovaly vzkazy Eurotelu, Českého Telecomu a elektrárenské společnosti ČEZ. Menší atraktivita zbývajících přenosů však podle reklamních odborníků úspěch jejich kampaní ani vývoj inzertního trhu neohrozí.
„Ty peníze už tam jsou a z hlediska reklamních příjmů se nic měnit nebude. A musím říct, že i když teď půjde sledovanost dolů, dosavadní zájem i o noční přenosy inzerenty zaskočil. S počtem oslovených diváků mohou být všichni inzerenti a sponzoři spokojeni, jediné co snad trochu schází je ta image spojená s vítězstvím,“ míní generální ředitel mediální agentury ARBOmedia Michael Richter.
Představu o výdajích spojených s propagací během olympiády mohou dát investice vynaložené do sponzorských akcí - tedy sponzorských vzkazů a zobrazovaných log v televizi, sponzoring webových stránek a teletextu.
„V případě Nagana znamenala sponzorská nabídka rozpočet ve výši zhruba 6,5 milionu korun, v Sydney překročila patnáct milionů a pro Salt Lake City dosáhla 18 milionů,“ říká Štěpán Wolde z ARBOmedia.
Vítězství znamená marketingový impuls
I když pro většinu Čechů už olympiáda skončila s prohrou hokejistů ve čtvrtfinále, milionový kolotoč se točit nepřestal. Především nadnárodní společnosti a sponzoři těží z každého záběru, v němž se sportovec mihne před kamerou se značkovými lyžemi nebo oblečení.
„Olympiáda ukazuje firmy a výrobky v tom nejlepším světle. Sportovní výbavu a oblečení nosí prezentují ti nejatraktivnější lidé,“ řekl agentuře Reuters Joel Whalen, profesor marketingu na chicagské univerzitě.
A tak například zboží firmy Roots, která při slavnostním zahájení her oblékla týmy Kanady i Spojených států, doslova mizí z prodejních pultů. Citelně jsou znát i úspěchy sportovců v jednotlivých soutěžích.
Například prodejci vybavení pro snowboarding, v němž Američané získali několik medailí, hlásí značný přírůstek prodejů. Obchody sítě Recreational Equipment mají proti loňsku o 22 procent vyšší tržby, prodejna přímo v Salt lake City si polepšila o 82 procent.
„Určitým prodejním bonusem pro nás určitě je skutečnost, že jsme sponzory dvou stříbrných medailistů,“ přiznal pro Reuters Chris Overholser, mluvčí firmy Vans, která vyrábí snowboardovou obuv a vázání.
Podobný impuls může znamenat zlatá medaile Aleše Valenty pro firmu Sporten z Nového Města na Moravě. Právě na jejích lyžích se proskákal na akrobatických můstcích k životnímu úspěchu a záběry kamer pak vyslaly do celého světa i logo Sportenu.
„Takový úspěch se určitě marketingově využít dá. Lyže byly vidět všude a to samo o sobě je dobrá reklama. Připravujeme ale i další propagační akce, abychom značku dostali do povědomí. Už teď nám volá spousta lidí, kteří zjistili, že tady vůbec nějaká firma Sporten existuje,“ říká šéf obchodního oddělení společnosti Ivan Hudák.
Se zvláštním pocitem odcházeli od obrazovky ostravští hasiči. Na jednu stranu byli smutní, že hokejový tým vypadl s Ruskem, na druhou stranu se už nemusí bát, že kvůli výjezdu neuvidí důležité okamžiky ze zápasu českých hokejistů. (21.2.2002) Fanoušci při čtvrtfinálovém utkání na olympiádě mezi Českem a Ruskem zažívali infarktové stavy. Kvůli vyřazení českého týmu se málokterý z nich kvůli turnaji v Salt Lake City vydá opět do hospody. (21.2.2002)