Projekt zvedání mostu v Kolíně má chyby, Česko může přijít o peníze

  3:25
Evropští auditoři našli problémy v miliardové zakázce na zvyšování železničního mostu v Kolíně. Hrozí, že stát přijde o dotaci a bude muset hledat peníze jinde. Řada obcí tak kvůli tomu může zapomenout na klidnější život bez aut, protože na obchvaty nebudou peníze.

Zvednutí mostu vyjde na 1,23 miliardy korun, 873 milionů měla zaplatit Evropská unie.

"Je velmi pravděpodobné, že nám Brusel nedá tolik peněz, s kolika bývalé vedení ministerstva počítalo," potvrdil první náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl po jednáních v Bruselu.

Původní plány přitom počítaly s evropskou dotací 873 milionů korun, zbytek do celkového rozpočtu 1,23 miliardy měl platit stát. Když teď z Bruselu dorazí méně peněz, bude muset ministerstvo hledat jinde a může kvůli tomu zarazit stavbu nových úseků silnic či obchvatů obcí.

Vadí výběr firmy

Auditoři Evropského účetního dvora zkoumali zakázku vyhlášenou na jaře 2009 a našli v ní řadu nesrovnalostí. Nejvíc jim vadí výběr firmy, která most opravuje.

Do  soutěže se přihlásili dva zájemci – kromě vítězného sdružení Eurovia, Viamont DSP a EDS Holding ještě jedna firma, kterou Ředitelstvích vodních cest (ŘVC) jako investor odmítá zveřejnit a jež byla stejně vyřazena. Podle auditorů přitom i vítězné sdružení nesplnilo stanovené kritérium ukazatele likvidity a tím pádem měla být soutěž vyhlášena znovu.

Most má být dokončený letos v červnu a oproti původním odhadům cena v soutěži narostla více než trojnásobně, což ŘVC vysvětlovalo novými požadavky na stavbu. Sporný je navíc celý smysl zvedání mostu – Labe není zdaleka celoročně splavné, a tak se po něm velké lodě často nesvezou.

Auditoři zjistili u Ředitelství vodních cest i další problémy: například dělení zakázek tak, aby nemuselo vypisovat výběrová řízení. To se týká zejména většiny staveb kolem Českých Budějovic, které přinesly komfort majitelům malých lodí při cestách po Vltavě. Nešlo přitom o drobné – řádově se takto bez průhledných otevřených řízení zadaly desítky zakázek, každá těsně pod hranicí dvou milionů korun. 

Jak by měl vypadat železniční most v Kolíně
Jak by měl vypadat železniční most v Kolíně

Jak by měl vypadat zrekonstruovaný železniční most v Kolíně

Závady na ŘVC však mohou mít dopad na veškeré dopravní stavby. "Jejich praktiky nás významně poškodily," tvrdí Hampl. Odvoláním ředitele Miroslava Šefary podle něj úklid ve státní organizaci s 12 zaměstnanci nekončí. "Musíme počkat, jaká škoda celkem vznikne, budeme chtít vyvodit osobní zodpovědnost všech, kteří ji způsobili," dodal.

Vedením  ŘVC je dočasně pověřen vrchní ředitel ministerstva Karel Peška, na post ředitele běží výběrové řízení. Spekuluje se současně o tom, že ŘVC stát zcela zruší. Vyjádření Šefary se získat nepodařilo, v pondělí měl vypnutý telefon. Mluvčí Václav Straka už dříve uvedl, že organizací soutěže byla pověřena externí firma.

Ministerstvo dopravy po jednání v Bruselu zastavilo podávání žádostí na všechny stavby, které v Česku vznikají s podporou Operačního programu Doprava. Celkem jde o projekty v řádech desítek miliard korun. "Je to, doufám, jen krátkodobé řešení. Chceme Bruselu ukázat, že máme situaci pod kontrolou," řekl Hampl.

Tým prověřuje zakázky

Na ministerstvu už vznikl speciální tým, který začíná zkoumat většinu zakázek financovaných z Evropské unie. Zajímají jej nejen výběrová řízení, ale i objem prací, s nimiž původní projekt nepočítal. Ten například u některých staveb na Ředitelství silnic a dálnic dosáhl takové výše, že rovněž zaujal auditory Evropského účetního dvora. "Zkoumáme, do jaké míry byly tyto vícepráce předvídatelné," podotkl Hampl.

Přes více práce lze získat z veřejných peněz více: stavební firma podsekne v soutěži cenu, ale v rozpočtu si výrazně ziskověji nadcení položky, u kterých očekává, že by mohly být zadány už bez soutěže.

Vracení evropských peněz by znamenalo nepříjemný zásek pro ostatní stavby, především nové silnice a železnice: o stejnou částku by muselo ministerstvo dopravy snížit své výdaje na jiné stavby. Pokud se prokáže porušení rozpočtové kázně, bude muset ministerstvo vracet i české dotace ministerstvu financí.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

Průlomový lék na hubnutí dráždí cenou. Kúru za tisíce lze vyrobit za pět dolarů

29. března 2024

Lék Ozempic od společnosti Novo Nordisk je jedním z hitů posledních měsíců. Ukázalo se totiž, že...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

Zastropování dotací by bylo pro české zemědělce smrtící, říká ministr Výborný

29. března 2024

Kdyby se Česká republika rozhodlo tzv. zastropovat zemědělské dotace, musela by je zastavit na...

Nukleární restart. V USA poprvé vracejí do provozu uzavřenou jadernou elektrárnu

29. března 2024  14:34

K jaderné elektrárně Palisades u Michiganského jezera to z Chicaga trvá autem dvě hodiny. Spuštěna...

Kdo má v Evropě nejlepší vlaky, odhalil žebříček. Česko se stydět nemusí

29. března 2024

Přestože je vlaková doprava stále dražší než letecká, vlaky v Evropě nejenom vzhledem ke své...

Deset tisíc eur za kabelku Chanel. Ikona luxusu se o zákazníky neobává

29. března 2024

Ačkoli velká část zákazníků po celé Evropě pod vlivem inflace omezila nákupy některých...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...