Zvednutí mostu vyjde na 1,23 miliardy korun, 873 milionů měla zaplatit Evropská unie.

Zvednutí mostu vyjde na 1,23 miliardy korun, 873 milionů měla zaplatit Evropská unie.

Projekt zvedání mostu v Kolíně má chyby, Česko může přijít o peníze

  • 57
Evropští auditoři našli problémy v miliardové zakázce na zvyšování železničního mostu v Kolíně. Hrozí, že stát přijde o dotaci a bude muset hledat peníze jinde. Řada obcí tak kvůli tomu může zapomenout na klidnější život bez aut, protože na obchvaty nebudou peníze.

"Je velmi pravděpodobné, že nám Brusel nedá tolik peněz, s kolika bývalé vedení ministerstva počítalo," potvrdil první náměstek ministra dopravy Lukáš Hampl po jednáních v Bruselu.

Původní plány přitom počítaly s evropskou dotací 873 milionů korun, zbytek do celkového rozpočtu 1,23 miliardy měl platit stát. Když teď z Bruselu dorazí méně peněz, bude muset ministerstvo hledat jinde a může kvůli tomu zarazit stavbu nových úseků silnic či obchvatů obcí.

Vadí výběr firmy

Auditoři Evropského účetního dvora zkoumali zakázku vyhlášenou na jaře 2009 a našli v ní řadu nesrovnalostí. Nejvíc jim vadí výběr firmy, která most opravuje.

Do  soutěže se přihlásili dva zájemci – kromě vítězného sdružení Eurovia, Viamont DSP a EDS Holding ještě jedna firma, kterou Ředitelstvích vodních cest (ŘVC) jako investor odmítá zveřejnit a jež byla stejně vyřazena. Podle auditorů přitom i vítězné sdružení nesplnilo stanovené kritérium ukazatele likvidity a tím pádem měla být soutěž vyhlášena znovu.

Most má být dokončený letos v červnu a oproti původním odhadům cena v soutěži narostla více než trojnásobně, což ŘVC vysvětlovalo novými požadavky na stavbu. Sporný je navíc celý smysl zvedání mostu – Labe není zdaleka celoročně splavné, a tak se po něm velké lodě často nesvezou.

Auditoři zjistili u Ředitelství vodních cest i další problémy: například dělení zakázek tak, aby nemuselo vypisovat výběrová řízení. To se týká zejména většiny staveb kolem Českých Budějovic, které přinesly komfort majitelům malých lodí při cestách po Vltavě. Nešlo přitom o drobné – řádově se takto bez průhledných otevřených řízení zadaly desítky zakázek, každá těsně pod hranicí dvou milionů korun. 

Jak by měl vypadat železniční most v Kolíně
Jak by měl vypadat železniční most v Kolíně

Jak by měl vypadat zrekonstruovaný železniční most v Kolíně

Závady na ŘVC však mohou mít dopad na veškeré dopravní stavby. "Jejich praktiky nás významně poškodily," tvrdí Hampl. Odvoláním ředitele Miroslava Šefary podle něj úklid ve státní organizaci s 12 zaměstnanci nekončí. "Musíme počkat, jaká škoda celkem vznikne, budeme chtít vyvodit osobní zodpovědnost všech, kteří ji způsobili," dodal.

Vedením  ŘVC je dočasně pověřen vrchní ředitel ministerstva Karel Peška, na post ředitele běží výběrové řízení. Spekuluje se současně o tom, že ŘVC stát zcela zruší. Vyjádření Šefary se získat nepodařilo, v pondělí měl vypnutý telefon. Mluvčí Václav Straka už dříve uvedl, že organizací soutěže byla pověřena externí firma.

Ministerstvo dopravy po jednání v Bruselu zastavilo podávání žádostí na všechny stavby, které v Česku vznikají s podporou Operačního programu Doprava. Celkem jde o projekty v řádech desítek miliard korun. "Je to, doufám, jen krátkodobé řešení. Chceme Bruselu ukázat, že máme situaci pod kontrolou," řekl Hampl.

Tým prověřuje zakázky

Na ministerstvu už vznikl speciální tým, který začíná zkoumat většinu zakázek financovaných z Evropské unie. Zajímají jej nejen výběrová řízení, ale i objem prací, s nimiž původní projekt nepočítal. Ten například u některých staveb na Ředitelství silnic a dálnic dosáhl takové výše, že rovněž zaujal auditory Evropského účetního dvora. "Zkoumáme, do jaké míry byly tyto vícepráce předvídatelné," podotkl Hampl.

Přes více práce lze získat z veřejných peněz více: stavební firma podsekne v soutěži cenu, ale v rozpočtu si výrazně ziskověji nadcení položky, u kterých očekává, že by mohly být zadány už bez soutěže.

Vracení evropských peněz by znamenalo nepříjemný zásek pro ostatní stavby, především nové silnice a železnice: o stejnou částku by muselo ministerstvo dopravy snížit své výdaje na jiné stavby. Pokud se prokáže porušení rozpočtové kázně, bude muset ministerstvo vracet i české dotace ministerstvu financí.