Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Nové dálnice i obchvaty. Stát miliardami dohání zpoždění v projektování

  4:00aktualizováno  4:00
Ředitelství silnic a dálnic chce letos rozdělit mezi projekční firmy na přípravu nových tahů přes dvě miliardy korun. Úřad se tím chce oproti předchozím letům lépe připravit na možné evropské dotace a dohnat zpoždění v přípravě nových staveb. Mezi ty hlavní patří dostavba dálnice D11 či oprava nevytíženější tuzemské tepny, dálnice D1.
Stavba silnice. Ilustrační foto

Stavba silnice. Ilustrační foto | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Podle rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury má letos Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) na přípravné práce pro budoucí stavby utratit 2,4 miliardy korun. ŘSD zatím pracuje na tom, aby takový objem proinvestovalo. Od prosince uzavřelo smlouvy za 415 milionů korun, před podpisem jsou smlouvu za půl miliardy a běží soutěže za další dvě miliardy korun.

Mezi největší akce patří především pokračování D11 směrem do Polska, R35 mezi Úlibicemi a Sadovou nebo další fáze opravy dálnice D1. Z rychlostních silnic jsou v přípravě například další úseky R4. Další stavby se připravují už od loňska. Velkou část zakázek tvoří také přípravy obchvatů na silnicích prvních tříd. Ty mají zejména na frekventovaných úsecích výrazně ulehčit obyvatelům některých měst a také zvýšit bezpečnost a současně i rychlost cestování.

V projektových zakázkách zatím chybí z klíčových dopravních staveb například další přípravy Pražského okruhu. Stále totiž není jasné, kudy vlastně povede. „Už z minulosti je vysoutěžena firma na přípravu dokumentace pro územní rozhodnutí. Vzhledem k tomu, že není jasné, kudy bude moci úseky trasovat, zatím nemá smysl dál pokračovat,“ vysvětlil generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

Podle projekčních firem je důležité, že stát začíná i víc řešit smysluplnost dopravních staveb. To v minulosti nebylo automatické, proto vznikla i řada sice esteticky hodnotných, ale zbytečně drahých staveb. „Konečně se nastavil na ŘSD smysluplný systém. Začíná se kontrolovat víc kvalita projektů i smysluplnost nebo celkové náklady na životnost stavby,“ podotkl Roman Lenner, šéf projekční firmy Valbek. „Každý projekt projde interní i externí analýzou, přibude standardizovaných staveb,“ dodal Kroupa.

Jaké silnice se začaly letos připravovat

Jaké silnice se začaly letos připravovat

Autor:




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.