To už snad nemůže být ani náhoda, zamýšlejí se reportéři BBC. Loňský vítěz anglické ligy Manchester United podepsal v roce 2006 smlouvu s americkou pojišťovnou AIG. Jeden z nejslavnějších klubů se spojil s 18. největší firmou světa.
Uplynuly dva roky a AIG zachránila od bankrotu, který by byl největší v americké historii, jen masivní vládní pomoc ve výši 85 miliard dolarů.
Podobný příběh nosí na hrudi i fotbalisté Newcastle United. Jejich sponzorem je Northern Rock. Tuto britskou banku vzali loni na podzim pod vlivem hypoteční krize střadatelé útokem. Na nohou ji stejně jako AIG udržel jen vládní zásah rovnající se de facto znárodnění.
Řadu firemních náhrobků na anglických trávnících rozšířily nedávno dresy hráčů West Hamu. Ti vybíhali na hřiště s logem cestovní kanceláře XL Travel. Ta se poroučela ke dnu minulý týden i se svými aerolinkami XL Airways. V cizině nechala desítky tisíc Britů.
Klub nechal logo na dresech přelepit a hledá nového sponzora.
Smůlu ale nosí dresy už delší dobu. Manchester City měl ještě v roce 2002 na dresech pojišťovací společnost First Advice. Ta svou existenci ukončila razantně. Zkolabovala a do dějin vstoupila jako firma, která výpověď svým 2 500 zaměstnanců rozeslala textovou zprávou.
Potíže automobilky MG Rover vedly zase k předčasnému ukončení partnerství s Aston Villou.
Asi největším smolařem byl ale klub Charlton Athletic. Ještě v dobách, kdy hrál anglickou nejvyšší soutěž, se spojil se společností Allsports. Tento obchodník se sportovními potřebami ovšem v roce 2005 vyhlásil bankrot.
Charlton dlouho bez sponzora nebyl, domluvil se s realitní společností Llanera specializovanou na španělský trh. Firma padla loni na podzim s dluhy ve výši půl miliardy liber poté, co se nedohodla se skupinou věřitelských bank, mimo jiné s Lehman Brothers.
Najít v časech finanční krize spolehlivé vodítko pro ocenění firmy není snadné, tak proč nezkusit nesledovat zrovna fotbalová trička. Koneckonců, kdo ví, kdy kletba dresu znovu udeří, ptá se BBC.