Pařížská ulice na Starém Městě v Praze

Pařížská ulice na Starém Městě v Praze | foto:  Jan Zátorský, MAFRA

Bakalovo luxusní impérium bojuje v Pařížské o každou korunu

  • 202
Odliv ruských turistů a silný švýcarský frank, to jsou největší bolesti českých obchodníků s ­luxusem. Největší z nich, Luxury Brand Management Zdeňka Bakaly a Carollinum Tamary Kotvalové, kvůli tomu přehodnocují svůj byznys.

Švýcarský frank začátkem roku skokově zhodnotil proti koruně i ­euru zhruba o pětinu. Tamní výrobci však byli vůči svým odběratelům vstřícní, kurz do cen nepromítli plně, zdražili o jednotky procent. „Na koncových cenách zboží se to projevilo nepatrně,“ ujišťuje Martina Matoušková, výkonná ředitelka LBM.

Část klientů ale ztratila nákupní apetit. „S dodavateli Rolex a Patek Philippe jsme se dohodli, že k výraznému zdražení nedojde,“ říká Tamara Kotvalová, majitelka konkurenční firmy Carollinum.

Luxury Brand Management provozuje v Pařížské ulici luxusu a­ v ­přilehlém okolí nejvíc butiků, celkem čtrnáct. Stejně jako řadu dalších obchodníků závislých na turistickém ruchu trápí firmu pokles ruských tržeb. „Vzhledem k situaci na Ukrajině a v Rusku, hodnotě rublu a evropským sankcím se dnes zastavil příliv ruských turistů do Česka, a to hodně ovlivňuje náš byznys,“ říká Matoušková.

I přesto podle ní loni dosáhla firma podobných výsledků jako o rok dříve, tržby zhruba 800 milionů, zisk (EBITDA) 60 milionů. Chce se teď proto víc zaměřit na práci s českými klienty, aktuálně jich má v databázi tři tisíce.

Konkurenční Carollinum s poklesem ruských klientů bojuje méně. „Naše společnost se totiž historicky zaměřuje na lokální zákazníky, kteří tvoří 70procentní podíl naší klientské základny,“ říká Kotvalová.

Stejně jako řada jiných obchodníků, kteří těží z turistického ruchu, i ­LBM muselo kvůli vysychajícím ruským tržbám přehodnotit své plány. Projekt obchodního domu s­ luxusem, o kterém loni Matoušková mluvila, dali aktuálně k ledu.

Velké změny u Bakalových

Luxusní impérium Zdeňka a Michaely Bakalových svým vlastníkům zatím nevydělává. Na konci roku 2013 firma vykazovala neuhrazenou ztrátu z minulých let ve výši 88,5 milionu korun a půjčku od hlavního akcionáře Zdeňka Bakaly 352 milionů korun. Za nákupy firem, které dnes tvoří jádro LBM (hodinářská John Grove & partners a módní Prospekta Moda CZ), podle informací z obchodního rejstříku utratila LBM nejméně 400 milionů korun.

Mapu butiků v Pařížské si prohlédněte v grafice

Česká elita v Pařížské

Loni společnost prošla zásadní změnou. Prodala licenci na Českou Miss, vyčlenila herní byznys Prague Game Studios a fúzovala s retailovými firmami, které v předchozích letech koupila. „Zaměřujeme se teď výhradně na luxusní retail – hodinky, módu a luxusní mobilní telefony,“ říká Martina Matoušková, výkonná ředitelka firmy.

LBM kromě toho z předchozích akvizic zdědila dva hodinářské butiky v Budapešti a má pod sebou distribuci luxusních telefonů Vertu ve střední Evropě a modní značku Diesel včetně prodejen v Praze a krajských městech. Značka Diesel se sice z luxusního portfolia vymyká, ale tvoří téměř desetinu tržeb firmy.

V Pařížské otevře hodinářský butik Patek Philippe

Letos plánuje LBM otevřít dva nové módní obchody v Pařížské a­ sousední Široké ulici. Slibuje do Česka přivést zbrusu novou značku a módní butik s více značkami. „Tam si chceme zkoušet nové věci a přinášet novinky z Evropy, které mohou být zajímavé pro český trh, a oživit nabídku luxusního zboží,“ vysvětluje Matoušková.

Podobný koncept měla konkurenční firma Carollinum patřící Tamaře Kotvalové, přezdívané „královna Pařížské“. Její módní butik Simple concept store fungoval v Pařížské pět let a nabízel kolekce francouzských značek jako Yves Saint Laurent, Balenciaga či Alexander McQueen. Byl ztrátový, a proto loni skončil, na jeho místě se usídlil obchod italské značky Moncler, známé pro své lesklé péřové bundy.

Kotvalová se teď rozhodla soustředit na byznys s hodinkami a šperky. V Pařížské nákupní ulici je se třemi obchody (a dalším na pražském letišti) druhým největším hráčem. „Příští rok oslavíme 20. výročí založení firmy a při této příležitosti připravujeme otevření butiku Patek Philippe, který bude sídlit na Pařížské ulici,“ oznamuje plány Kotvalová (více čtěte zde).

Švýcarské hodinářské značce udělá místo jiný butik patřící Carollinu, Montblanc, který prodává luxusní psací potřeby, hodinky a­šperky. Ten se ještě letos na podzim přestěhuje do přilehlé Široké ulice.

Podívejte se do Pařížské ulice: