Česká pošta. Předvánoční provoz v malešické třídírně

Česká pošta. Předvánoční provoz v malešické třídírně | foto: Dan Materna, MAFRA

Firmy na levné naftě ušetří velké peníze, zlevňovat však nechtějí

  • 79
Benzin i nafta zlevnily od loňského července o téměř pět korun. Řada firem, pro které je k podnikání zásadní doprava, však ceny za zboží či služeb nesnížila. Nezlevňují dopravní firmy ani výrobci pečiva. Ti to vysvětlují tím, že jsou pod velkým tlakem obchodních řetězců.

„Ačkoliv během posledního roku velmi výrazně klesla cena pohonných hmot, mnoho dopravců i přepravních firem nesnížilo své ceny a dokonce je byli nuceni navýšit nebo jejich navýšení plánují,“ uvádí jednatel společnosti Geis Daniel Knaisl.

Provozovatelé autobusů či přepravci balíků podle něj ušetřené prostředky věnují růstu mezd u nedostatkových profesí, jako jsou řidiči, skladníci nebo dispečeři. „Tyto nárůsty se pohybují meziročně i ve dvouciferných procentních hodnotách,“ dodal.

Geis, podobně jako přepravní společnost UPS však tvrdí, že snížily palivové příplatky, které si přirážejí k pevné ceně za přepravu zboží a které jim kompenzují výkyvy cen pohonných hmot.

Jezdíme dál, stavíme častěji

„V loňském roce UPS zaznamenala nárůst průměrné vzdálenosti doručovaných zásilek a nárůst zastávek v obytných částech v rámci celkového počtu zastávek, což negativně ovlivnilo náklady firmy na pohonné hmoty,“ uvedla mediální zástupkyně UPS Karla Krejčí.

V některých případech přepravní firmy v poslední době své ceny snížily, ne však plošně. Například Student Agency zlevnila na polovinu jízdné do Vídně a Berlína. Reagovala však spíše na konkurenční boj než na nižší náklady.

„Ostatní společnosti si spíše užívají nižších nákladů a tedy vyšších zisků. Nicméně to není úplně na škodu, protože firmy už uvedly, že díky výborným ekonomickým výsledkům budou v roce 2016 zvyšovat mzdy, případně investovat do rozvoje,“ soudí ekonom společnosti Finlord Boris Tomčiak.

Také autobusový dopravce Arriva tvrdí, že úspory z pohonných hmot raději věnuje na zvýšení mezd řidičům. „Loni vzrostly v Arrivě mzdy řidičů o 5 procent, o dalším nárůstu jednáme aktuálně s odbory v rámci kolektivního vyjednávání,“ uvedl generální ředitel autobusového dopravce Daniel Adamek.

Každý sedmý pekař zkrachoval

Mezi zboží, u kterého tvoří podstatnou část ceny náklady na dopravu, patří také pečivo. To sice nepřetržitě zlevňuje už od roku 2011, ale důvodem podle předsedy Svazu pekařů a cukrářů Jaromíra Dřízala není levnější nafta či benzin.

Dopravní náklady činí v průměru cca 10-15 procent nákladů pekařských výrobců. Pohonné hmoty pak tvoří jen menší část dopravních nákladů. Většinu spolkne mzda řidiče, opravy, odpisy nebo pojištění.

„Pohonné hmoty jsou důležitá položka, do obchodních řetězců pekaři zavážejí až třikrát denně. Pokles cen však nestačí vykompenzovat další rostoucí náklady v oblasti surovin, služeb, obalů, růst minimální mzdy apod.“ řekl Dřízal.

Před pěti lety stál rohlík v obchodě 2,50 Kč, dnes je to podle Dřízala 1,50 Kč. Pečivo zlevňuje kvůli velké konkurenci mezi obchodními řetězci. Pečivo je častá položka, která se objevuje ve slevových akcích. Zejména kvůli silnému tlaku na cenu však podle šéfa svazu od roku 2000 zkrachoval každý sedmý pekař.