Je libo hlavní chod? Ceny se v japonském podniku pohybují jako v běžných...

Je libo hlavní chod? Ceny se v japonském podniku pohybují jako v běžných českých restauracích. | foto: Anna Vavríková, MAFRA

Mladí Japonci propadli fast foodům, zpět k sushi je má přivést maskot

  • 5
V Japonsku bude mezi mladými propagovat ryby kreslená postavička s hlavou ve tvaru filetu z lososa. Ta byla tamní vládou jmenována velvyslancem, který má přilákat mladé zákazníky k pultům s rybami. Mladí konzumenti se k nim totiž obracejí zády a dávají přednost hamburgerům a smaženým kuřatům.

Historicky byly mořské plody důležitou součástí japonské stravy. Na japonských stolech se objevuje široká nabídka rybích produktů, od nahožábřích plžů či jedovaté ryby fugu po tuňáka a lososa používané v sushi. Nicméně po vzoru západu začínají lidé v Japonsku jíst stále více masa a mléčných produktů, což se projevuje poklesem poptávky po rybách, přestože Japonsko má nadále vysokou spotřebu ryb na hlavu, informoval ve středu list Financial Times.

Japonská vláda tak kvůli snaze o zvrácení trendu oslovila reklamní agenturu, aby jedna z jejích postaviček ryby zpropagovala. „Mysleli jsme, že roztomilá postavička jako Kirimičan by mohla pomoci změnit obraz ryb a udělat z nich něco veselého a zábavného,“ uvedlo ministerstvo zemědělství a rybolovu v prohlášení.

Postavička Kirimičan, která se veřejnosti představila loni, má nyní na Twitteru 235 000 fanoušků. Oblíbená je zvláště mezi dívkami ve věku 15 až 24 let.

Spotřeba masa v Japonsku překonala spotřebu ryb v roce 2006. Podle ministerstva rybolovu roční spotřeba ryb na hlavu klesla ze svého vrcholu v roce 2001, kdy činila 40 kilogramů, do roku 2013 o třetinu. V roce 2013 činila v Japonsku 27 kilogramů na hlavu; celosvětový průměr byl zhruba 20 kilogramů.

Postupně klesá i dovoz ryb do Japonska. Loni se jeho hodnota snížila o tři procenta. Pokles poptávky pro rybách v Japonsku přichází v době, kdy naopak v jiných částech světa roste. Spotřebitelé hledají zdravější stravu a obracejí se tak k rybám.

,