Protest zablokoval nákladní vlaky i silnice

  • 33
Stávka rakouských železničářů udělala vrásky na čele cestujícím, šéfům firem i policistům. Téměř 1,5 milionu lidí si muselo hledat náhradní dopravu do školy a práce. Ti, kdo sedli do aut, uvízli po ránu v silničních zácpách. Množí se i dopravní nehody. V Rakousku uvízl bezpočet vlaků se zbožím.

Časově neomezená stávka, do které se na protest proti reformě rakouských státních drah zapojila většina železničářů, vypukla o půlnoci.

Ve většině spolkových zemí se zastavily také autobusy drážní divize Postbus, takže vedení železnice nemohlo zajistit náhradní kapacity za zrušené vlakové spoje.

Lidé z Postbusu protestují proti částečné privatizaci firmy, při které se nedávno dopravce spadající pod poštu dostal pod křídla spolkových drah ÖBB. Jejich stávka trvá pouze ve středu.

Evropské spojení kolabuje
Stávka postihla také okolní země a výrazně narušila vlakové spojení po Evropě. Zatímco lidé ještě relativně dobře zvládli své cesty přes Rakousko odložit, v zemi i okolních státech uvízly desítky nákladních vlaků se zbožím a surovinami.

Jen v síti Českých drah už je odstaveno asi 30 nákladních souprav. Podle ČTK tuzemský dopravce proto omezil přijímání dalších nákladních vlaků ze severní Evropy směrem do Rakouska.

Podnikatelé se bouří
Jestliže se stávka protáhne na několik dní, může ohrozit výrobu například v montážních firmách, které nevytvářejí zásoby dílu ale pracují s operativním zásobováním.

Zástupce štýrské motorárny německé automobilky BMW například uvedl, že firma bude mít problémy, pokud stávka potrvá déle než 24 hodin.

Rakouský list Der Standard uvedl, že proti stávce protestuje hospodářská komora (WKÖ). Podnikatelům mimo problémů se zásobováním hrozí také absence zaměstnaců, kteří se nedostanou do práce.

Na silnicích přibývá dopravních nehod
Přestože rakouští řidiči počítali s hustším provozem než je obvyklé, nevyhnuli se hlavně po ránu četným zácpám.

Podle derstandard.at vznikaly hlavně na dálnicích, například A23, která spojuje východ Rakouska s jihem. Prakticky bez výjimky se pak problémům nevyhla větší města jako Graz, Innsbruck a Salzburg.

Osobní vlaky končí na hranicích
Mezistátní vlaky zpravidla vyjíždějí z pohraničních stanic. Některé spoje a přímé vozy jsou zrušeny. "Vlaky Českých drah končí na hranicích," potvrdil iDNES mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Ve středu neodjede do Rakouska pět vlaků EuroCity, dva rychlíky, devět spěšných vlaků a 23 osobních spojů.

"Z důvodů stávky bude zrušen přímý vůz z Prahy přes Linec do Curychu a pravděpodobně nepojede ani lůžkový vůz Vídeň – Ostrava – Moskva," oznámil mluvčí.

Šťáhlavský se domnívá, že se podařilo cestující včas informovat. Dráhy vracejí za jízdenky do Rakouska cenu v plné výši. Samy budou naopak požadovat peníze od ÖBB, především platby za prostoje nákladních vozů.

První vlakem, rychlíkem Chopin, přijelo na hranici s Rakouskem jen asi dvacet lidí z Polska. "Někteří pokračovali přes Slovensko a Maďarsko do Slovinska, další použili taxíky a někteří se vrátili," uvedl mluvčí v Radiožurnálu.

Náhradní doprava moc nefunguje
Při minulých stávkách Rakouské spolkové dráhy zajišťovaly náhradní autobusovou dopravu mezi Vídní a Bratislavou. Tentokrát ale stávkuje i jejich silniční divize. Autobusy proto podle ČTK vypravuje dopravce Blaguss.

Autobusy nahradí také několika vnitrostátních spojů. Jak uvedl Radiožurnál, autobusy Postbus vyjely alespoň ve spolkové zemi Vorarlberg.

Reforma vládou prošla
Naposledy protestovali rakouští železničáři proti reformě minulé úterý, kdy uspořádali dvanáctihodinovou výstražnou stávku. - více zde

V úterý vláda reformu schválila. Počítá s tím, že se železniční společnost rozdělí do čtyři firem v jednom holdingu. To přinese omezení sociálních výhod a propouštění.