Provozovatel čajovny Svatopluk Bernard ale neuvažuje, že by kvůli tomu živnost rušil. Na druhou stranu dodává, že technika, kterou si musel kvůli pokladně pořídit, příliš nezapadá do prostředí čajovny, řekl.
KOMENTÁŘ: EET není proti svobodě podnikání, je proti svobodě kradení |
„Museli jsme si pořídit tablet. Navíc je nezbytné, aby každá provozovna byla on-line připojena na internet. A takové technické produkty se sem moc nehodí,“ uvedl. Dodal, že nepatří do kategorie živnostníků, která primárně systém elektronické evidence tržeb odsuzuje. Má k němu své výhrady, ale to, jak pokladny fungují, ukáže až čas.
„Samozřejmě, že tomu projektu moc nepřidaly ty nejasnosti, které se řešily na poslední chvíli. Také když jsme se s nějakým dotazem obrátili na úředníky státní správy, tak kolikrát také hledali odpověď jen v nějakých manuálech,“ uvedl Bernard.
EET jako poslední hřebíček do rakve
Přestože procedura spojená s aplikací pokladen mu připadala v některých aspektech složitá, neuvažoval o tom, že by s podnikáním přestal. Na druhou stranu se nediví živnostníkům, kteří se k takovému kroku rozhodli. „Nemyslím si, že by někdo končil jenom kvůli elektronické evidenci tržeb. Ale pro někoho to mohl být poslední hřebíček do rakve. K řadě věcí, které živnostníci musí řešit, přibyly ještě pokladny a to byla poslední kapka,“ uvedl.
Bernard dodal, že náklady na pořízení pokladny nejsou vysoké. Přístroj lze koupit za 5000 korun. Ale přidávají se k tomu další položky jako pořizování softwaru, nákup tabletů a připojení k internetu. „Řada lidí si třeba řekne, že dostupná wi-fi síť je dnes automatická pro každý podnik. Ale není to pravda, jsou hospody nebo jiné provozovny, které to nepotřebují nebo nechtějí. A systém pokladen je nutí k tomu, aby si to zakoupily,“ řekl.