Metro - stanice Malostranská na trase A

Metro - stanice Malostranská na trase A | foto: Radek Cihla, MAFRA

MAPA: Podívejte se, kolik stojí byty u stanic pražského metra

  • 123
Ceny bytů v blízkosti stanic metra ovlivňuje nejen výhled na památky, ale také dostupnost mezinárodních škol a dobré podmínky pro parkování. Za metr čtvereční se nejvíce v průměru platí u stanic metra ve směru od Pražského hradu k Václavskému náměstí.

Bydlení blízko metra s dobrou dostupností centra je mantrou, kterou realitní kanceláře a developeři dokola opakují, když chtějí prodávat v hlavním městě byty. I tato prestižní kategorie má své vítěze a poražené. Ceny lokalit „na metru“ se liší i o stovky procent.

Průměrné ceny pražských bytů v okolí stanic metra.

Portál CenovaMapa.org, který sbírá a analyzuje transakční data z kupních smluv, vytvořil zajímavou mapu. Místo aby rozděloval Prahu na městské části nebo na obvody, bral v potaz pěší (půlkilometrovou) vzdálenost od zastávky metra.

Vznikla tím mapka podobná té, kterou Pražané vídají nad dveřmi ve vagonech metra. Místo zajímavostí v okolí stanic jsou do ní zaneseny průměrné ceny za metr čtvereční v bytech v okolí prodaných za poslední rok a půl.

Za byty v top lokalitách si Češi připlácejí. Špindl se vyrovná Praze

Asi nepřekvapí, že nejdražší byty se prodávají v centru. Zajímavé však je sledovat detaily. Pomyslné stupně vítězů ovládly tři po sobě jdoucí zastávky „áčka“ ve směru od Pražského hradu k Václavskému náměstí. V okolí Malostranské a Staroměstské se byty prodávají za více než 110 tisíc korun za metr. U Můstku o dvacet tisíc levněji.

I když jsou tyto lokality blízko přestupním uzlům MHD, není právě tohle faktor, který rozhoduje. „Lidi, kteří platí více než sedmdesát tisíc korun za čtvereční metr, zpravidla hromadná doprava nezajímá,“ říká Denisa Višňovská z pražské realitní kanceláře Lexxus.

Může se hodit

Hledáte nové bydlení? Vyberte si z aktuální nabídky bytů k prodeji na Reality.iDNES.cz.

K nákupu bytu v centru takové zákazníky láká prestiž lokality a výhled na památky. Dalším důvodem je blízkost center luxusu, jakým je třeba Pařížská ulice.

Školky důležitější než metro

Drahé jsou dále klidnější části Prahy 6, jako je například vilová Hanspaulka. Faktorem pro výběr této lokality často bývá dostupnost mezinárodních škol a školek.

I doprava přece jen ale hraje určitou roli. „Tragédií centra Prahy je totiž parkování. To je v některých ulicích na Starém Městě nebo na Malé Straně opravdu neřešitelný problém,“ říká Višňovská.

Díky tomu podle ní nabírají na atraktivitě i developerské projekty. Ty přitom oproti starší zástavbě nejsou tak exkluzivní, ale pokud už dnes v centru Prahy vznikají, musí splňovat parkovací normy. Nabízejí tedy lepší možnost parkování než stará měšťanská zástavba.

„I díky výhodě v parkování se developeři v poslední době odhodlávají čím dál častěji stavět luxusní projekty mimo pražské centrum,“ říká Višňovská.

Právě nová zástavba a její charakter jsou potom faktory, které do značné míry ovlivňují ceny bytů od trojúhelníku přestupních stanic směrem ke konečné. Nejde totiž o dokonalou sestupnost.

Dál od centra rozhodují developerské projekty

Tu a tam totiž okolí některých zastávek výrazně vybočí cenou nahoru. To se děje například u stanic Radlická a Jinonice v Praze 5 nebo Křižíkova, Palmovka a Českomoravská v Praze 8. Důvod je zřejmý: v okolí těchto stanic vznikly v poslední době větší či dražší developerské projekty. A ty tedy logicky cenu zvyšují.

Podobný vliv na cenu má poměr mezi panelovou a ostatní zástavbou, ať již cihlovou, nebo novostavbami. „Pokud v daném místě významně převažují prodeje v panelových bytech, je i celková cenová hladina v okolí dané stanice metra nižší,“ vysvětluje odborník na ceny nemovitostí a šéf projektu CenovaMapa.org Milan Roček.

Podle dat sesbíraných z katastru nemovitostí se v Praze za poslední rok a půl prodávaly novostavby průměrně za 56 tisíc korun za metr, zatímco cihlová zástavba byla levnější o tři a panelová dokonce o 16 tisíc korun. Nepřekvapí, že nejlevnější byty na metru se nacházejí na velkých sídlištích u konečné. Protikladem Malostranské je Černý Most nebo stanice Luka.