Autoprůmysl se bouří. Podle jeho zástupců je smlouva s Koreou nevýhodná nejen pro české ale i pro evropské výrobce aut. Ilustrační foto

Autoprůmysl se bouří. Podle jeho zástupců je smlouva s Koreou nevýhodná nejen pro české ale i pro evropské výrobce aut. Ilustrační foto | foto: Kia Motors

Průmyslníci se bojí Koreje, chtějí omezit volný obchod

  • 74
Čeští lobbisté se pustili do zatím nejvýznamnější obchodní dohody, která má být uzavřena mezi Evropskou unií a třetí zemí. Smlouva by měla zrušit vzájemná cla a odstranit překážky obchodu mezi EU a Jižní Koreou. Evropští vývozci do asijské země by tak ročně mohli ušetřit asi 1,6 miliardy eur. Čeští výrobci výrobci aut se ale bouří, podle nich může mít dohoda neblahý dopad na celé odvětví.

Zástupci tuzemského autoprůmyslu, českých odborů a Svazu průmyslu a dopravy teď chtějí dohodu pozměnit. Obrátili se proto na ministerstvo průmyslu a obchodu, které jim vyhovělo.

"Necháme si zpracovat dopadovou studii na Česko. Její výsledky bychom chtěli mít před definitivním rozhodováním o smlouvě," uvedl pro MF DNES náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa.

Konečný osud smlouvy přitom může předznamenat výsledky budoucích a ještě mnohem důležitějších obchodních dohod, například mezi EU a Indií nebo EU a Čínou.

"Pokud se ale ukáže, že jedno průmyslové odvětví dokáže potopit celou smlouvu, je jasné, že se v budoucnu nic nedohodne," uvedl jeden ze zdrojů blízkých vyjednávání. Zatím je postoj Česka k dohodě kladný. "Uvidíme, zda dopadová studie změní náš názor," říká opatrně Tlapa.

To, zda by odpor jedné země dokázal zablokovat celou dohodu, zatím není jasné. Do procesu jejího schvalování mohou totiž opět promluvit Češi, konkrétně prezident Václav Klaus. Pokud by podepsal Lisabonskou smlouvu, musela by dohoda o volném obchodu s Jižní Koreou příští rok povinně zamířit na souhlas do Evropského parlamentu, kde by mohla být dále "nahlodávána". Pokud Lisabon platit nebude, smlouva si vystačí se souhlasem Rady a konzultací v parlamentu.

Smlouva výhodná jen pro někoho?

Co se části českého průmyslu na dohodě nelíbí? "Dohody o volném obchodu jednoznačně podporujeme, ale musí být výhodné pro obě strany. V této podobě by výrazně narušila konkurenceschopnost evropského i českého automobilového průmyslu," říká Radek Špicar, šéf vnějších vztahů Škoda Auto.

Podle něj hrozí, že jihokorejská auta dovážená do Evropy bez cel budou podstatně levnější než evropská konkurence, protože budou obsahovat díly vyráběné jinde v Asii. Například v Číně. Součástí dohody jsou totiž kvóty na to, jaký maximální podíl jinde vyráběných součástek mohou jihokorejská auta obsahovat.

Zatímco autoprůmysl tlačil na to, aby v sobě měla minimálně 60 procent součástek "Made in South Korea", Korejci chtěli padesátiprocentní hranici. Zatím je vyjednán kompromis ve výši 55 procent. Analýza ministerstva průmyslu tento stav hodnotí pozitivně:

"V současnosti k nám Korejci dovážejí výrobky, které mohou obsahovat jakékoli množství jinde vyráběných komponent. Dohoda tedy současný stav jen zlepší."

Ivan Hodač, šéf evropské asociace výrobců automobilů, upozorňuje také na to, že přijetí dohody přestane Korejce tlačit k tomu, aby investovali do továren v Evropě. Tím by ubylo práce jejich evropským dodavatelům. Proti tomu se zase bouří české odbory.

"Žádáme českou vládu, aby takovými kroky dále nepřispívala ke zhoršování situace na českém pracovním trhu," uvedl šéf OS Kovo Josef Středula.

Tisícistránkový text bude příští týden oficiálně přeložen z angličtiny do národních jazyků EU. Odstartuje tak schvalovací proces, který by měl vyvrcholit příští rok na jaře.