Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Průzkum: Češi jsou málo důrazní při uplatňování reklamací

  • 85
Češi jsou při reklamacích vadného zboží málo důrazní. Vyplývá to z průzkumu Sdružení obrany spotřebitelů mezi 160 respondenty. Lidé mají dlouhodobě problémy hlavně s reklamacemi obuvi, textilu, mobilních telefonů, elektrospotřebičů a nábytku.

"Více než polovina účastníků průzkumu napsala, že rezignovala na uplatnění reklamace jen kvůli tomu, že byli přesvědčeni, že se svého práva nedomůžou. Vezmeme-li v úvahu, že téměř 80 procentům účastníků průzkumu bylo do 40 let, je to údaj k zamyšlení," uvedl právník SOS Jiří Žůrek.

Bezmála 60 procent účastníků průzkumu uvedlo, že jim obchodníci nějakou reklamaci zamítli. Zhruba 35 procent spotřebitelů po zamítnutí reklamace rezignovalo a dál už se svých práv nedomáhalo.

"Velmi málo spotřebitelů reklamovalo výrobek zakoupený v zahraničí. Je tedy patrné, že bude nutné spotřebitelům vysvětlit mechanismy reklamace výrobku v zahraničí tak, aby příště již od reklamace neupustili z důvodu nemožnosti dosáhnout nápravu," poznamenalo SOS.

Pracovníci SOS, které patří mezi největší spotřebitelské organizace v zemi, loni zodpověděli rekordních 50 209 dotazů. Ve srovnání s rokem 2007 jich bylo zhruba o 10 tisíc více.

"Téměř 40 procent podnětů se týkalo vyřizování reklamací, ať už jde o neuznané reklamace, nebo postup prodejců, který je v rozporu se zákonem," uvedla mluvčí SOS Ivana Picková.