Svůdné i praktické, to je spodní prádlo současnosti.

Svůdné i praktické, to je spodní prádlo současnosti. | foto: Profimedia.cz

Valentýna slaví dvě třetiny Čechů. Podívejte se, za jaké dárky utrácejí

  • 106
Nejčastější způsob, jak Češi slaví blížící se svátek svatého Valentýna? Vyrazí s partnerem na romantickou večeři. Svátek zamilovaných přitom podle průzkumu UniCredit Bank pro server iDNES.cz nějak oslaví už téměř dvě třetiny Čechů. V průměru za něj utratí kolem 650 korun.

Je to zhruba stejně jako loni, větší výdaje plánuje každý pátý. Vedle pozvání partnera do restaurace, což podle aktuálního průzkumu mezi 840 respondenty plánuje pětina oslovených (21 %), se lidé chystají kupovat čokolády a dezerty (19 %).

6. února 2015

Zatímco za valentýnskou večeři Češi průměrně zaplatí kolem 800 korun, na sladkosti jdou nejvýše tři stovky. Častěji je také kupují ženy svým partnerům. Muži naopak spíš spoléhají na květiny, obdarovat svou partnerku kyticí plánuje podle průzkumu každý třetí Čech. Vynaloží na to v průměru téměř 600 korun.

„Ochota utrácet na Valentýna silně závisí na věku. Zatímco třetina mladých chce utrácet více než loni, mezi staršími lidmi nad padesát let je to jen zhruba jedenáct procent,“ říká mluvčí UniCredit Bank Petr Plocek.

Podle údajů, které shromáždil UniCredit z loňských transakcí platebními kartami, patří mezi nejdražší valentýnské výdaje spodní prádlo. Muži za něj plánují utrácet sice jen v sedmi procentech případů, v průměru na něj ale vynaloží 2 400 korun.

To, že se do Česka importovaný svátek, odráží ve vyšších prodejích potvrzují i prodejci. „Za posledních pět let rostou tržby týden před Valentýnem meziročně v průměru o několik desítek procent,“ uvedla například Šárka Jakoubková z e-shopu Alza.cz.

Tip na dárek

vyzkoušejte dárkovou kartu z Dárkomatu

Rostoucí prodeje zboží a služeb spojených s Valentýnem potvrzuje i ředitelka Slevomatu Marie Chytilová. Na Slevomatu je největší zájem o pobyty, ať už wellness nebo ty romantické v zámeckých hotelích. Na druhé příčce jsou romantické večeře a nejrůznější degustační menu.

U květin Češi musí téměř výhradně spoléhat na dovoz ze zahraničí. Dovážejí se především z Nizozemí, odkud pochází devět květin z deseti (více než 90 procent květin), nejčastěji jsou to růže a chryzantémy.

„Ročně se do České republiky dovezou květiny za více než 130 korun na obyvatele. Nadprůměrný import květin najdeme zejména v německy hovořících zemích s více než třemi stovkami na obyvatele – ale také ve Velké Británii, Dánsku či Lucembursku,“ říká analytik UniCredit Bank Lubomír Koršňák.

14. února 2014