Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Leo Express koupí nové vlaky z Číny. Od největšího výrobce na světě

  11:15aktualizováno  11:15
Do dvou let by na koleje v EU měly vyjet vůbec první vlaky vyrobené v Číně. Začít s nimi chce jezdit soukromý dopravce Leo Express. Ve Vídní podepsal dohodu na pořízení tří nových jednotek a rámcovou smlouvu na dalších 30 vlaků s největším výrobcem vlaků na světě, firmou CRRC.

Vizualizace nové jednotky Leo Express od firmy CRRC | foto: Leo Express

Jednotky budou určené pro středoevropský trh, firma zatím nezveřejnila, kde konkrétně jednotky nasadí.

Leo Express konkrétně podepsal smlouvu na dodávku tří nových vícesystémových elektrických jednotek a rámcovou smlouvu na dalších třicet jednotek se společností CRRC Zhuzhou Electric Locomotive Co., Ltd factory, která patří pod největšího výrobce železniční techniky na světě CRRC Corp.

Cenu transakce obě strany odmítly komentovat.

Dodávka prvních tří jednotek pro Leo Express je plánována na polovinu roku 2018. Kapacita počtu sedaček Leo Express by se tímto krokem zdvojnásobila.

Nové jednotky jsou určené pro středoevropský trh jak pro nedotovaný provoz na komerční riziko, tak pro objednávaný provoz v rámci závazku veřejné služby. LEO Express nyní provozuje spoje mezi Českem a Slovenskem a usiluje o vstup na polské koleje.

Číňané uspěli v USA, v Evropě zatím jen v Makedonii

Skupina CRRC je největší světový výrobce kolejových vozidel a železničního vybavení a s velkým náskokem dominuje trhu v dodávkách železniční techniky, včetně vlaků s technologií magnetické levitace (zkráceně Maglev). Vyrábí lokomotivy, vozy pro metro, tramvaje či autobusy a kromě domácího trhu dodává i do USA, Malajsie, Ruska, Indie a dalších zemí. Firma nedávno získala například velkou zakázku pro metro v Bostonu nebo zakázku na 400 vlaků v Chicagu.

CRRC má obrat kolem třiceti miliard eur a zaměstnává přes 185 tisíc lidí. Jen ve vývoji jich pracuje 15 tisíc, firma se zaměřuje čím dál více na vysokorychlostní vlaky. Na čínském trhu má společnost více než 90% podíl v oblasti dodávek železniční techniky.

Fotogalerie

Pro vstup na evropský trh CRRC otevřela ve Vídni svoji evropskou kancelář. V Evropě CRRC zatím dodala elektrické jednotky jen do Makedonie, kde se dokonce dostaly i na poštovní známky. Firma se však netají velkými ambicemi proniknout na evropský trh ovládaný několika málo výrobci.

„Jako globálního lídra mezi železničními výrobci nás velice těší oznámit první smlouvu v Evropské unii právě s LEO Express, nejrychleji rostoucím multimodálním dopravcem v Evropě. Evropský trh pro nás představuje významnou obchodní příležitost.“ uvedl generální ředitel CRRC ZELC Čching-che Čou (v anglickém přepisu Qinghe Zhou).

Leo Express dosud jezdí s pěti jednotkami Stadler Flirt. Spolupráce s čínskou firmou podle šéfa firmy Petera Köhlera povede k novému konceptu služeb. Ke spojení s čínskou firmou ho podle jeho slov vedla technologická řešení a jejich spolehlivost.

Podíl českých dodavatelů bude významný, tvrdí dopravce

„Chceme s nimi vyvinout zcela novou generaci železničních jednotek, které kopírují potřeby zákazníků a zkušenosti z dosavadního provozu. Nové vlaky budou vybaveny technologiemi vyvinutými v Leo Express. V CRRC jsme našli dlouhodobého partnera pro růst našeho podnikání, protože úroveň personifikace jejich jednotek během fáze vývoje nám umožňuje velice pružně reagovat na požadavky jak v komerční dopravě, tak na požadavky zadavatelů veřejných zakázek,“ řekl Köhler.

Podle něj je výhodou například kratší dodací lhůta díky obrovským výrobním kapacitám. „Chceme rozhodně zachovat významný podíl kvalitních českých a jiných středoevropských subdodavatelů.“ řekl Köhler.

Čínské vlaky musí projít schválením k provozu v Česku. V Evropě zatím několik čínských výrobců uspělo jen v dodávkách autobusů, jejich podíl na evropském trhu je však zatím spíše malý.

V říjnu 2012 se Leo Express poprvé ukázal na pražském hlavním nádraží:

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.