Socha kofolího prasátka před pražskou burzou.

Socha kofolího prasátka před pražskou burzou. | foto: Kofola

Kofola první den na pražské burze posílila o procento

  • 4
Akcie nápojářské společnosti Kofola ČeskoSlovensko při svém debutu na pražské burze mírně posílily. Hodnota jedné akcie vzrostla o pět korun, což v relativním vyjádření znamená 0,97 procenta původní hodnoty.

Po uzavření středečního obchodování na pražské burze svítilo u nové kolonky Kofola zeleně 21,38 %. V tomto případě to však neznamená, že akcie reálně připsaly více než pětinu své hodnoty.

Výpočet totiž srovnává konečnou cenu 515 korun s údajem z takzvaného technického listingu. Reálně je ale potřeba srovnat středeční výsledek s upisovací hodnotou - ta byla v úterý určena na 510 korun. Při svém burzovním debutu tak výrobce nápojů posílil o necelé jedno procento - konkrétně o 0,97 procenta.

Kofola v akci

Víte, že i při nákupu kofoly můžete ušetřit? Stačí číst aktuální letáky a využívat akční nabídky.

Ty nejlepší nabídky nejen slazených nápojů vždy najdete zdarma na AkčníCeny.cz.

Podle Jana Šimary z brokerské společnosti Cyrrus se takový výsledek dal očekávat. „Při předcházejícím úpisu totiž Kofola uspokojila všechny drobné investory. Ti tak neměli přílišnou motivaci kupovat akcie nyní sekundárně. Ti institucionální si potom většinou počkají a do ničeho se nedočkavě nehrnou,“ vysvětluje Šimara.

Přesto se v první den zobchodovaly akcie za 15 milionů korun. To byl na hlavním trhu pražské burzy šestý nejlepší výsledek. Je to sice řádově méně než stamilionové obchody ČEZ, ale na druhou stranu na dostřel od akcií O2. Podle Šimary ale tato čísla dlouho nevydrží a prvotní aktivita spadne do řádů nižších jednotek milionů korun.

Co se ale týče ceny, je Šimara optimistický. „Při úpisu jsme našim klientům doporučovali, aby kupovali i za cenu 550 až 570 korun za akcii. Pokud se tedy nyní akcie obchodují za 515, vidím prostor pro určitý růst,“ říká.

Upsáno 1,5 milionu akcií

Již před začátkem obchodování Šimara uváděl, že růst může v případě Kofoly táhnout spíše vidina zvyšujícího se zisku a expanze firmy. Nebude to ale naopak vidina dividendy, která bude podle odhadů tvořit asi procento ceny akcie.

Při takzvaném IPO (primární úpis akcií, který předchází volnému obchodování) se Kofole podle úterního oznámení podařilo prodat 1,5 milionů akcií po 510 korunách (více zde). Firma tak na svou expanzi získala za 275 tisíc nově vydaných akcií 140 milionů korun, za zbytek polský investor CED Group vyinkasoval 625 milionů korun.