Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


První dojmy z RegioJetu: hrající toalety a náladová wi-fi

  12:45aktualizováno  12:45
Není ani rychlejší než pendolino, ani nejezdí tak často. Přesto mají České dráhy důvod obávat se vstupu Radima Jančury a jeho firmy RegioJet na linku mezi Prahou a Ostravou. Za méně peněz nabízejí žluté vlaky širší služby. Ale třeba slibovaný internet v nich nefunguje stoprocentně.

RegioJet představil vlaky poprvé veřejnosti při jízdě pro novináře a obchodní partnery. Ostrý start začne v pondělí, firma bude zprvu jezdit třikrát denně. Pro českou železnici je to přelomový okamžik: poprvé začne jezdit soukromý dálkový vlak bez jakýchkoliv státních dotací.

Internet nechytíte všude

I když začíná firma s ojetými vozy z Rakouska, v porovnání s dosavadním drážním standardem vypadají jako nové. Ve druhé třídě (zatím jediné) najdete kožené sedačky, u každé zásuvku na elektřinu, je tu klimatizace. Připojení k internetu ve vlaku funguje, s výjimkou některých úseků se slabým signálem. I to je ale na české poměry, kde se o internetu na kolejích zatím jen mluvilo, úspěch. Oproti jiným vlakům je v každém vagonu podstatně méně sedaček, maximálně 50.

Zásuvky do některých vlaků Českých drah už dorazily, o wi-fi připojení ale několik let stále jen mluví. Jako druhou třídu prodává RegioJet místa ve vagonech, které ještě loni rakouské dráhy označovaly za první a premium třídu.

Na novinách, kávě zdarma a stevardkách postavil Jančura svůj autobusový byznys. I u vlaků jsou základem. Jen jim přibude na rozdíl od autobusů práce. Jančura tvrdí, že chce naučit lidi opět jíst ve vlaku. Ceny tomu odpovídají. "Nemám rád bagety a chleby s řízkem ve vlaku, proto chceme nabídnout čerstvé jídlo na palubě za dostupné ceny," tvrdí Jančura. Jídlo dodává do vlaku cateringová společnost Zátiší Group.

Pohled do jídelního lístku je po příchodu z jakéhokoliv jídelního vozu příjemný šok: kromě kávy Illy a vody zdarma pořídíte například kousek dortu za devět korun. "Budeme vždy nejlevnější kavárnou v daném městě," říká Jančura. Croissant se šunkou vyjde na 20 korun, 200 gramů salátu Ceasar na 60 korun. Menu na palubě má přes čtyřicet položek, najdete v něm například i sushi či pivo Svijany či Bernard.

Interiér vlaků RegioJet
Pro cestující RegioJetu jsou připraveny elektrické zásuvky (22. září 2011)
Odjezd prvního vlaku RegioJet z pražského Hlavního nádraží (22. září 2011)
Odjezd prvního vlaku RegioJet z pražského hlavního nádraží (22. září 2011)

Interiér vagonů RegioJet

Cestující pak potěší i malé detaily, jako je třeba hrající hudba na toaletách. Záchody vypadají před začátkem jízd až sterilně čistě, otázkou však je, jak dopadnou po střetu s některými méně vychovanými cestujícími. "Po každé zastávce je budeme čistit," slibuje Jančura. Příjemným detailem je i nákup jízdenky: na levnější cenu nepotřebujete kupovat za tisíc korun IN25 kartu jako u Českých drah, stačí si zdarma pořídit kreditovou jízdenku.

Dráhy mají mezi Prahou a Ostravou zatím největší výhodu v počtu spojů a kapacitě vlaků. Tři páry vlaků denně RegioJetu jsou jen zlomkem toho, co nabízejí České dráhy. Jančura chce ale od prosince nasadit až devět vlaků denně.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Aerolinky Loganair svými stroji obhospodařují Skotsko včetně jeho ostrovů v...
Za 90 sekund je hotovo. Aerolinky s nejkratším letem světa budou nezávislé

Skotské aerolinky Loganair mají ve svém letovém řádu světovou kuriozitu - let, který trvá pouhých 90 sekund. Firma, která roky létala pro jiné, se chce...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Uchazeči se do tendru na mýto za 29 miliard mohou hlásit o 10 dní déle

Ministerstvo dopravy posunulo o deset dní na 24. srpna termín, do kterého mohou uchazeči v tendru na provoz elektrického mýta pro období po roce 2019 podávat...  celý článek

Novými značkami se na dálnici u Větrného Jeníkova musí šoféři řídit od
Do opravy D1 se poprvé pustí Kazaši s Italy s cenou 146 milionů za kilometr

Dálnici D1 mezi Humpolcem a Větrným Jeníkovem opraví sdružení tvořené italskou firmou Toto Costruzioni Generali, kazašské SP Sine Midas Stroy a české stavební...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.