První dojmy z RegioJetu: hrající toalety a náladová wi-fi

  • 853
Není ani rychlejší než pendolino, ani nejezdí tak často. Přesto mají České dráhy důvod obávat se vstupu Radima Jančury a jeho firmy RegioJet na linku mezi Prahou a Ostravou. Za méně peněz nabízejí žluté vlaky širší služby. Ale třeba slibovaný internet v nich nefunguje stoprocentně.

RegioJet představil vlaky poprvé veřejnosti při jízdě pro novináře a obchodní partnery. Ostrý start začne v pondělí, firma bude zprvu jezdit třikrát denně. Pro českou železnici je to přelomový okamžik: poprvé začne jezdit soukromý dálkový vlak bez jakýchkoliv státních dotací.

Internet nechytíte všude

I když začíná firma s ojetými vozy z Rakouska, v porovnání s dosavadním drážním standardem vypadají jako nové. Ve druhé třídě (zatím jediné) najdete kožené sedačky, u každé zásuvku na elektřinu, je tu klimatizace. Připojení k internetu ve vlaku funguje, s výjimkou některých úseků se slabým signálem. I to je ale na české poměry, kde se o internetu na kolejích zatím jen mluvilo, úspěch. Oproti jiným vlakům je v každém vagonu podstatně méně sedaček, maximálně 50.

Zásuvky do některých vlaků Českých drah už dorazily, o wi-fi připojení ale několik let stále jen mluví. Jako druhou třídu prodává RegioJet místa ve vagonech, které ještě loni rakouské dráhy označovaly za první a premium třídu.

Na novinách, kávě zdarma a stevardkách postavil Jančura svůj autobusový byznys. I u vlaků jsou základem. Jen jim přibude na rozdíl od autobusů práce. Jančura tvrdí, že chce naučit lidi opět jíst ve vlaku. Ceny tomu odpovídají. "Nemám rád bagety a chleby s řízkem ve vlaku, proto chceme nabídnout čerstvé jídlo na palubě za dostupné ceny," tvrdí Jančura. Jídlo dodává do vlaku cateringová společnost Zátiší Group.

Pohled do jídelního lístku je po příchodu z jakéhokoliv jídelního vozu příjemný šok: kromě kávy Illy a vody zdarma pořídíte například kousek dortu za devět korun. "Budeme vždy nejlevnější kavárnou v daném městě," říká Jančura. Croissant se šunkou vyjde na 20 korun, 200 gramů salátu Ceasar na 60 korun. Menu na palubě má přes čtyřicet položek, najdete v něm například i sushi či pivo Svijany či Bernard.

Interiér vlaků RegioJet
Pro cestující RegioJetu jsou připraveny elektrické zásuvky (22. září 2011)
Odjezd prvního vlaku RegioJet z pražského Hlavního nádraží (22. září 2011)
Odjezd prvního vlaku RegioJet z pražského hlavního nádraží (22. září 2011)

Interiér vagonů RegioJet

Cestující pak potěší i malé detaily, jako je třeba hrající hudba na toaletách. Záchody vypadají před začátkem jízd až sterilně čistě, otázkou však je, jak dopadnou po střetu s některými méně vychovanými cestujícími. "Po každé zastávce je budeme čistit," slibuje Jančura. Příjemným detailem je i nákup jízdenky: na levnější cenu nepotřebujete kupovat za tisíc korun IN25 kartu jako u Českých drah, stačí si zdarma pořídit kreditovou jízdenku.

Dráhy mají mezi Prahou a Ostravou zatím největší výhodu v počtu spojů a kapacitě vlaků. Tři páry vlaků denně RegioJetu jsou jen zlomkem toho, co nabízejí České dráhy. Jančura chce ale od prosince nasadit až devět vlaků denně.