CK Parkam Holidays zkrachovala loni v červenci. Pojišťovna ale odmítla klientům vyplatit všechny peníze za neuskutečněné zájezdy. Důvodem bylo nedostatečné pojištění cestovní kanceláře. Klienti, kteří po krachu cestovky neodletěli na zakoupenou dovolenou, získali zpět jen 58 procent ceny zájezdu (více čtěte zde).
Ještě horší byl případ letošního krachu BG Travel. Tato cestovka byla pojištěna u stejné pojišťovny, ta však v červenci stovkám klientů oznámila, že jim za neuskutečněné zájezdy nevyplatí nic. Odůvodnila to nedostatečným limitem pojištění, které si u ní cestovka sjednala (čtěte BG Travel klientům nic nedá).
Vůbec poprvé se tak stalo, že lidé v Česku nebyli po krachu cestovky odškodněni vůbec. Generali přitom argumentovala zastaralým zákonem.
Problém je v zákoně, tvrdí právníci. Stát to odmítá
"Cestovky jsou podpojištěné, záměrně se vyhýbají tomu, aby se pojistily na částku, kterou by měly být kryty, a nikdo to neřeší. Upozorňuje se na to léta a k ničemu to nevede," popsal nyní iDNES.cz Jan Kratochvíl ze sdružení Krachy cestovek, které poškozené klienty sdružuje. Podle něj se však ukázalo, že problém není v pojišťovnách, jak se někdy tvrdilo, ale v interpretaci zákona. "Je špatně implementována celá úprava," dodal.
Advokátní kancelář Jana Kalvody odeslala první výzvu na ministerstvo pro místní rozvoj jménem klienta zkrachovalé Parkam Holidays. Domáhá se v ní náhrady škody způsobené nesprávným úředním postupem.
"Registrujeme několik stovek lidí, kteří přišli o peníze kvůli tomu, že stát nezajistil důsledné přenesení evropské směrnice do českého právního řádu," popsal Kratochvíl. Vyjádření advokáta Jana Kalvody redakce iDNES.cz shání.
O peníze prostřednictvím letos vzniklého sdružení Krachy cestovek se hlásí klienti zkrachovalé Parkam Holidays, Vivamonde a BG Travel. Po státu budou požadovat dohromady zhruba 1,5 milionu korun.
Stát vinu za stovky případů poškozených lidí odmítá. "Výzvu jsme oficiálně obdrželi dopoledne. Ministerstvo je přesvědčeno, že zákon číslo 159/1999 Sb., o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu, je i s ohledem na svou dvanáctiletou historii dostatečný a je plně v souladu s Evropskou směrnicí, a proto jakékoliv nároky na náhradu škody odmítá," sdělil iDNES.cz mluvčí ministerstva pro místní rozvoj Marek Ženkl.