Hejtmanství opatření už schválilo, chybí mu jen podpis. Podle radního Petra Poláška pak musí dráhy peníze uhradit v řádu několika dnů.
"Rozhodli jsme se tak na základě výkazů, které nám dodávají samy České dráhy. Za květen bylo zpožděných asi šedesát spojů, v září kolem padesáti," uvedl Polášek.
Jedná se přitom jen o zpoždění delší než patnáct minut.
Dráhy se o pokutě dozvěděly z médií. Podle mluvčího Ondřeje Kubaly proto neznají podrobnosti o jednání zastupitelstva, ani důvody uložení pokuty. Podle něj nejsou výsledky špatné.
Udělal kraj správně, když pokutoval dráhy za zpožděné vlaky?
"Například v měsíci září jsme jízdní řád v osobní dopravě v celé republice plnili na 87,1 %. S ohledem na rozsáhlou stavební činnost, kterou na kolejích provádí stát, je to velmi dobrý výsledek," uvedl Kubala.
Radní Polášek ale mluví jinak. "My chápeme zásah vyšší moci, jako je rekonstrukce koridorů. Důvodem zpoždění ale v řadě případů bylo pozdní přistavení soupravy či pozdní nástup personálu," řekl Polášek.
Olomoucké hejtmanství může pokutu udělit, protože sankční podmínky zahrnulo do smlouvy o provozování spojů. Kraj ročně přispívá na tzv. prokazatelnou ztrátu asi 350 miliony korun. Pokutu může udělit do výše pět promile z měsíční zálohy, uvedl Polášek.
Kde není smlouva, není pokuta
Ne každý kraj ale na případné sankce myslel. To je případ Pardubic. "Současná smlouva nám neumožňuje sankcionovat České dráhy. Nová smlouva se bude sestavovat v prosinci, podepisovat v lednu, a zatím nevíme, zda do ní možnost sankcí vložíme", řekl iDNES.cz Ondřej Tušl z tiskového oddělení.
To je i případ Ústecka. Drobné problémy se zpožděním mají, smlouva ale neumožňuje dráhy pokutovat. "Uvažujeme o tom, že to změníme, ale to by mohlo jít až od roku 2009, do té doby platí současná tříletá smlouva. Na regionální tratě přispíváme drahám 375 milionů korun, " řekla mluvčí krajského úřadu Veronika Kindlová.
Naproti tomu v jiných regionech se zpožděním problémy nemají. "My o pokutě neuvažujeme. Zpoždění jsou v přijatelné míře a dána především technologickými problémy," uvedl Petr Vinklář z tiskového oddělení Královéhradeckého kraje.
Jihočeši prý jezdí včas, problém je kvalita
Podobně je na tom i Jihočeský kraj. O sankcích proto neuvažuje. Chce se ale pokusit o zlepšení kvality. "V příštím roce přispějeme drahám 328 milionů korun a připravujeme zpřesňování smlouvy tak, aby se zlepšila kultura cestování. Chceme tlačit na vyšší kvalitu cestování, to znamená, že budeme požadovat například lepší stav a čistotu vagonů," řekla mluvčí Maria Ptáčková.
Někteří Jihočeši však s tím, že vlaky jezdí přesně podle jízdního řádu, nesouhlasí. "Jedná se o absolutní nesmysl. Jen v posledním týdnu má vlak z Ražic do Tábora zpoždění téměř každý den zhruba dvacet až třicet minut," řekl iDNES.cz Michal Vrkoč.
"Za poslední více než rok odjel vlak do Tábora pouze ve dvou případech na čas. Ve zbylých 99 procentech případů se zpozdí," dodal.