Přesně v 10:29 SELČ čtyři motory Rolls Royce uvedly dvoupatrový pětisettunový kolos do pohybu a na konci ranveje ho zvedly ze země. A380 se poprvé vznesl do vzduchu.
Počasí Airbusu přálo. Ve středu ráno zalilo ranvej v Toulouse slunce a poslední podmínka "panenského startu" největšího dopravního letounu se naplnila. První let by měl trvat podle okolností jednu až pět hodin.
Po jedenácti letech příprav se tak uzavřela etapa zkoušek. Krátce po deváté hodině ranní nastoupila do letounu šestičlenná posádka v čele s kapitánem Claudem Lelaiem a šéfpilotem Jacquesem Rosayem.
VELKÁ FOTOGALERIE |
GRAFIKA: JAK VYPADÁ AIRBUS ZEVNITŘ |
Počínání posádky a nejsledovanější start letadla od premiéry concordu v roce 1969 přihlíželo v okolí letiště kolem 50 tisíc lidí.
Šestice mužů na palubě si ale první let příliš neužije. Jejich hlavním posláním je dodat pozemnímu středisku důležité údaje. A380 veze na palubě zhruba dvacet tun měřicích přístrojů, které sledují na 150 tisíc rozličných parametrů.
Souboj s Boeingem
A380 se má stát hlavním trumfem v konkurenčním souboji s americkým Boeingem. Airbus sází na to, že aerolinky budou stále víc potřebovat obří letouny pro přepravu velkého počtu pasažérů mezi významnými letištními uzly.
NENECHTE SI UJÍT: | |
Speciální příloha 100 let vozů Škoda Vyberte nejhezčí škodovku v historii. Prohlédněte si fotogalerii, soutěžte! Kdo byli Laurin a Klement - ČTĚTE ZDE |
Právě v tomto týdnu oznámil Boeing dvě velké zakázky na 787 - od Air India a Air Canada.
Jedním z hlavních argumentů Airbusu je úspornost. A380 je údajně prvním dálkovým letadlem, které má spotřebu na jednoho cestujícího v přepočtu tři litry paliva na 100 kilometrů. "Úsporné jako průměrné auto" - tak zní marketingový slogan Airbusu.
Vysoký jako sedmipatrový dům
Airbus je 73 metrů dlouhý, v rozpětí křídel schází dvacet centimetrů do 80 metrů. Ocas ční do výšky 24 metrů, což odpovídá sedmipatrovému domu. Plně naložený váží 560 tun, maximální dolet sahá k hranici 15 tisíc kilometrů.
V základní verzi pojme 555 pasažérů. Na charterových linkách ale bude možné přeměnit například všechny prostory na turistickou třídu. Maximální kapacita pak stoupne až na 853 cestujících.
V komerčním provozu by se měl Airbus A380 objevit v roce 2006. První stroje začnou létat na trasách Singapore Airlines. Airbus registroval přes 150 objednávek ještě před tím, než se letadlo vůbec poprvé vzneslo do vzduchu.
AIRBUS A380 VE FAKTECH A ČÍSLECH |
A380 je o 15 metrů širší, 4 metry vyšší a 2 metry delší než konkurenční Boeing 747. Je také o 118 tun těžší. |
Ve standardní verzi se do A380 vejde 555 cestujících, Boeing 747 jich pojme 416. |
Útroby letadla mohou v různých verzích nabídnout bary, kulečníkové herny, knihovny, ložnice či sprchy. |
Při startu vyvinou čtyři motory Rolls-Royce Trent 900 stejný tah jako 3500 osobních automobilů. |
Zájem o A380 projevilo už 15 společností. Největší flotilu budou mít dubajské aerolinky Emirates. Ty objednaly už 45 letounů. |
Prvními aerolinkami, které A380 získají budou Singapore Airlines. Převzít ho mají v prvním čtvrtletí 2006. |
A380 bude nejčastji létat na dlouhých trasách spojujících Asii a blízký východ s Evropou a USA. Počítá se i s lety do Austrálie. |
Mezi letišti, která se na A380 připravují, je například londýnské Heathrow, letiště JFK v New Yorku, Los Angeles, Tokio, Soul, Hong Kong, Bangkok, Singapur a Frankfurt. |
Airbusu A380 se může velikostí rovnat jen nákladní šestimotorový Antonov An-225. Vyrobeny ale byly jen dva exempláře, původně pro transport sovětských raketoplánů. Antonov je o 11 metrů delší, o 8 metrů širší, ale nižší než A380. |