Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

První privatizované trati do Koutů nad Desnou chybí cestující

  9:03
První privatizovaná železniční trať v Česku, trasa mezi Šumperkem a Kouty nad Desnou, má potíže. Železnice je ztrátová a obce v údolí Desné, které ji provozují, teď vymýšlejí, jak ji zachránit. V úvahu připadá i hledání nového dopravce.
Regionální trať do Koutů nad Desnou má potíže, ubývá jí cestujících. Ilustrační foto

Regionální trať do Koutů nad Desnou má potíže, ubývá jí cestujících. Ilustrační foto | foto: Jan Zvolánek, iDNES.cz

Trať ze Šumperka do Koutů nad Desnou zničily v roce 1997 povodně. Její obnova byla pro obce podél trati prioritou číslo jedna a kvůli ní založily Svazek obcí údolí Desné.

Průkopnická trať

Regionální trať ze Šumperka do Koutů nad Desnou byla první zprivatizovanou tratí v Česku a stala se průkopníkem při propojování autobusové a vlakové dopravy. Jako vůbec první v republice si mohli lidé už v roce 2002 někde koupit lístek v autobuse a ze Šumperka pokračovat vlakem do Koutů. Stejní lidé teď trati chybí.

Další roky daly starostům za pravdu. Na zprivatizované trati patřící Svazku obcí údolí Desné jezdilo několikanásobně víc lidí než "za Českých drah" do povodní.

Teď je vše jinak. Cestujících dramaticky ubývá a objevují se pesimistické scénáře, že za několik let už nebude možné trať pro nezájem cestujících vůbec provozovat.

"Propad zájmu o svazkovou trať je opravdu dramatický. V posledních letech to bylo zhruba 15 % každý rok," říká místopředseda Svazku obcí údolí Desné Miroslav Kopřiva.

Zkrachovaly firmy, ubylo cestujících

Starostové dramatický propad přičítali krachu několika velkých firem, kam lidé dojížděli za prací. Jenže propad pokračuje dál.

"Je pěkné, že jsme trať po povodních obnovili, ale teď se musíme ptát, co dál. Pokud bude propad ještě několik let pokračovat, budeme muset řešit zásadní problém, zda ji vůbec dál provozovat," míní starosta svazkové obce Loučná nad Desnou Pavel Martínek.

Podle něj není myslitelné, aby vesnice platily statisíce za krytí ztrát dopravní společnosti, která pro ně provoz na dráze zajišťuje.

Pomůže elektrifikace?

Dalšímu úbytku cestujících má zabránit elektrifikace traťi, díky níž by nebylo potřeba přestupovat v Šumperku. Spolu s elektrifikací plánuje Svazek obcí údolí Desné prodloužit železnici zhruba o 600 metrů až pod budovaný obří lyžařský areál v Koutech nad Desnou. Investice za stovky milionů je však nejistá.

"Z pohledu možností získat finance od státu nebo Evropské unie, to nevidím příliš reálně," míní místopředseda svazku Miroslav Kopřiva.

"Platíme už přes 200 tisíc za ztráty v autobusové dopravě a obdobnou částku za ztráty vlakové dopravy. Tolik peněz jako obce ve Svazku obcí údolí Desné neplatí vesnice snad nikde jinde v republice," míní Martínek.

A to dalších 15 milionů na krytí ztrát vlaků na této trati zaplatil jen loni kraj. "Samozřejmě se budeme snažit trať udržet. Otázka ale je, kolik jsou obce ochotny ještě unést," obává se Martínek.

Den D: 22. prosince

Klíčové datum pro budoucnost trati nastane 22. prosince, kdy se sejde volbami obměněné vedení Svazku obcí údolí Desné. To končící se nedávno rozhodlo řešit krizi vyhledáním nové společnosti, jenž by mohla dopravu na trati provozovat. Slibuje si od toho zjednodušení smluvních vztahů i úspory.

Naopak nové vedení si není zatím jisté, zda to je správná cesta. "Víme, že na internetu visí od minulého týdne oznámení o zakázce na zajištění provozu na naší trati. To ovšem nechalo vyhlásit bývalé vedení před volbami. Vůbec teď nedokážu říct, co bude dál, nebo zda budeme něco měnit. Musíte si počkat až po našem prvním jednání," říká nový šéf Svazku obcí údolí Desné Ondřej Kopp.

Jste pro záchranu trati ze Šumperka do Koutů?

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 pondělí 3. ledna 2011. Anketa je uzavřena.

Ano
Ano 1387
Ne
Ne 466

"Nebylo to nic unáhleného. Měli jsme k tomu pádné důvody podpořené analýzami a právními rozbory," obhajuje rozhodnutí Koppův předchůdce Vladimír Mikulec. Současně dodává, že důvodem nebyla nespokojenost s tím, jak dopravu zatím zajišťuje společnost Veolia Transport, ani to, jak se o železniční svršek stará společnost SART.

"Spíše nám šlo o to vše sjednotit, a tím systém i zjednodušit. Mezery jsme viděli právě mezi složitými smluvními vztahy mezi námi a oběma partnery. Kdyby navíc nové výběrové řízení snížilo i cenu, byla by to další výhoda," doplnil Mikulec.

Autoři: , ,

Pražské letiště zkracuje dobu parkování zdarma na 10 minut

  • Nejčtenější

Rusové se vrací. Putin propagandisticky slaví a těží z toho i tamní ekonomika

3. května 2024

Počátek války na Ukrajině vyvolal mezi některými Rusy už v únoru roku 2022 velké obavy. Během...

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KOMENTÁŘ: Stanjurova další daň je prohrou pravicové politiky

3. května 2024

Premium Po zklamání z chabého výnosu windfall tax ministr financí plánuje, jak si na banky posvítit jinak –...

KOMENTÁŘ: Po solárním tunelu je tu další. Možná ještě větší

2. května 2024

Premium Čeští solární lobbisté otevírají šampaňské, protože se otevřela cesta k dalšímu solárnímu Klondiku,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Upozornili na výrobní vady letadel Boeing, oba během měsíce zemřeli

3. května 2024  18:23

Po krátké nemoci zemřel bývalý auditor kvality u dodavatele společnosti Boeing, který vůči letecké...

Pekaři ve Francii upekli rekordní bagetu dlouhou přes 140 metrů, snědli ji bezdomovci

6. května 2024  10:22

Francouzští pekaři v neděli upekli nejdelší bagetu na světě a překonali tak rekord, který dosud v...

Cizinci ze zemí mimo EU si už českou zemědělskou půdu nekoupí

6. května 2024

Cizinci ze států mimo EU nebudou moci získávat zemědělskou půdu v ČR. Lidovecký návrh v novele...

K proměně jihokorejského průmyslu přispěl i Doosan, využívá turbíny z Česka

6. května 2024

Premium Firma Doosan Enerbility je symbolem dynamické transformace jihokorejského průmyslu. Její úspěch je...

Bohatí mileniálové překonávají majetkem své předchůdce. Roli hraje i dědictví

5. května 2024

Přestože se naprostá většina amerických mileniálů potýká se studentskými dluhy, nízkými platy v...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Titěrné sukně i míčky na podpatcích. Zendaya vzkřísila trend tenniscore

S nadsázkou bychom mohli říct, že největší tenisovou událostí tohoto roku je premiéra snímku Rivalové. Aspoň co se módy...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....

Ukradené auto s AirTagem si našel, ale od policie dostal vynadáno

Vyjít ráno před dům a nenajít tam svůj vůz je noční můrou každého majitele. Do takové nezáviděníhodné situace se dostal...