Railjet Českých drah vjel v Přelouči na vyloučenou kolej a narazil do zkratovací tyče. | foto: Lukáš Koudela

Railjet vjel u Přelouče na špatnou kolej. Odneslo to sklo na mašině

  • 104
Nejmodernější souprava v barvách Českých drah Railjet měla dopoledne první havárii. V Přelouči vlak vybočil na špatnou kolej, kde probíhají opravy na trati. Lokomotiva, která patří rakouským ÖBB, má rozbité čelní sklo.

Vlak EuroCity EC 73 Smetana vjel ráno na vyloučenou kolej ve stanici Přelouč na své cestě z Prahy do Vídně. Havárie se stala na jedné ze souprav, které České dráhy před měsícem a půl nasadily do zkušebního provozu, jedná se však o běžný komerční spoj.

Poznámka ČD

Vlak EC 73 bude v úseku Břeclav - Wien veden v náhradní soupravě včas. Cestující z odřeknutého vlaku EC 73 použijí do stanic Česká Třebová a Brno vlak R 863, do stanice Břeclav a dále směr Wien vlak EC 75.

„Došlo k poškození lokomotivy. Souprava vjela na kolej, která byla vyloučena,“ uvedl mluvčí Českých drah Radek Joklík bez dalších podrobností. Výše škody bude předmětem šetření. Soupravu táhne lokomotiva Taurus, která patří rakouským ÖBB.

Lokomotiva narazila na vyloučené koleji do zkratovací tyče, která rozbila část předního skla na mašině. Protože kolej nebyla pod napětím, vlak se zastavil a musel ho odvléknout motorový vůz na aktivní kolej.

Poté souprava pokračovala v cestě. „Náš výpravčí na výluku bohužel zapomněl a pustil vlak na cestu, která byla ve výluce. Momentálně je postaven mimo službu, čeká ho přezkoušení způsobilosti a nějaký finanční postih,“ popsal mluvčí Správy železniční dopravní cesty Marek Illiaš.

Drážní inspekce vyšetřuje, proč se nehoda stala a kdo chyboval. Celková škoda  dosahuje 105 tisíc korun, z toho sto tisíc na lokomotivě a pět tisíc na zkratovací tyči. „V těchto případech zkoumáme, proč člověk selhal a zda v tom jsou nějaké osobní důvody, aby se dalo podobným případům předcházet. V poslední době mám pocit, že k selhání člověka dochází čím dál častěji,“ uvedl mluvčí Drážní inspekce Martin Drápal. Výsledky nehod bude inspekce analyzovat.

"Vyšetřování ještě bude probíhat. Bude stažena databáze zabezpečovacího zařízení z trati i z lokomotivy. Podle ní budeme vědět, jakým způsobem jízda probíhala, v jaké rychlosti se nehoda stala, kdo a kdy přehodil vyhýbku," dodal den po nehodě (ve středu) mluvčí drážní inspekce Martin Drápal. Vyšetřování bude trvat zhruba dva týdny.