RegioJet společně s rumunským výrobcem Astra Vagoane Călători představil na...

RegioJet společně s rumunským výrobcem Astra Vagoane Călători představil na berlínském veletrhu InnoTrans první z dlouho očekávaných novostaveb velkoprostorového vozu 2. třídy. | foto: RegioJet

Jančura v Berlíně ukázal nový vagon. Jezdit bude na rakouské papíry

  • 214
Železniční dopravce Regiojet poprvé představil na veřejnosti svůj nový osobní vůz, kterých chce postupně koupit několik desítek a nasadit na své vlaky v Česku i Slovensku. Je to první vůz, který bude mít v druhé třídě v každé sedačce monitory.

Vagon, o kterém mluvil RegioJet čtyři roky, vyrobila rumunská vagonka Astra Vagone Calagori. RegioJet vyjde každý vůz zhruba na milion eur. Firma ho poprvé ukázala veřejnosti na v úterý zahájeném největším železničním veletrhu Innotrans v Berlíně. Oficiálním vystavovatelem je slovenská firma Molpir. Ta do vlaku dodává systém individuální palubní zábavy.

Vůz, který vznikl ve spolupráci s interiérovým studiem Flagu-Coplass a architektem Patrikem Kotasem, bude mít v každé sedačce svoji vlastní obrazovku, známou například z letadel nebo žlutých autobusů. Ve voze používá Jančura sedačky od německé firmy Grammer, tuzemští cestující je mohou znát například z 1. třídy railjetů Českých drah. Oproti současným vozům se do jednoho vagonu vejde podstatně více cestujících.

První návštěvníci, kteří vůz viděli, hodnotí novinku velmi pozitivně. „Jedná se o designově čistý a promyšlený vůz. Ačkoliv například interiér jednotek ČD railjet patří mezi to lepší na evropské železnici, tak nový vůz klasické stavby dopravce RegioJet jej v mnoha ohledech překonává. Navíc i při počtu osmdesáti sedaček na vůz nemám při mých 210 cm výšky problém s místem na nohy, což je opravdu ojedinělé,“ říká železniční publicista Aleš Petrovský.

V Česku chce firma nový vůz poprvé představit první říjnový týden. „Potřebné papíry už máme,“ řekl majitel Radim Jančura. Poté bude jezdit vůz několik týdnů v Česku mezi Prahou a Žilinou a vrátí se zpět do Rumunska, kde na něm provedou ještě drobné úpravy. „Postupně je budeme nasazovat do provozu během příštích měsíců, máme objednáno deset vozů,“ dodal Jančura.

Jednou ze zajímavostí je i fakt, že nové vozy jsou registrovány v Rakousku. Jančura to vysvětluje špatnou zkušeností s českým Drážním úřadem z dob startu RegioJetu. „V Rakousku mají korektní a profesionální přístup,“ dodal Jančura.