Interiér prodejny Other Nature

Interiér prodejny Other Nature | foto: Other Nature

V Berlíně otevřeli první sexshop pro vegany. Zákazníky má v celé Evropě

  • 37
Téměř milion Němců se snaží vyhýbat produktům ze zvířat. Pro obchodníky jde o atraktivní cílovou skupinu. Veganství se přitom zdaleka neomezuje jen na stravování. Berlín se pyšní i první veganskou prodejnou erotických pomůcek.

Obchodů a restaurací zaměřených na stravu bez masa a dalších zvířecích produktů, jako je mléko, jogurty, vejce či med, v Praze přibývá. Loni dokonce otevřel první veganský supermarket. V Německu jsou však ohledně veganství mnohem dál.

Životní styl založený na ohleduplnosti vůči zvířatům je tam už natolik rozšířený, že se zdaleka neomezuje jen na stravování. V metropoli nad Sprévou funguje už i veganská prodejna s erotickými pomůckami.

Obchod Other Nature v berlínské čtvrti Kreuzberg navenek ničím nepřipomíná sexshopy známé z Česka. Pestré barvy i diskrétně zastřené výlohy chybějí, na zákazníky uvnitř může vidět kdokoliv z ulice.

„Úmyslně jsme zařizovali prodejnu tak, aby byla jasná a plná světla. Jsme přesvědčeni, že sexualita není nic špinavého a že by se neměla skrývat, proto jsme se snažili vytvořit přátelský a otevřený prostor. Soukromí pak garantuje především naše mlčenlivost,“ vysvětluje záměry manažerka obchodu Tamara Riesová.

Podobné prodejny existují podle Riesové v USA i v Kanadě, některé obchody v evropských metropolích se zaměření Other Nature přibližují, celkově je však koncept na kontinentu novinkou. Odlišuje se totiž pečlivě vybraným sortimentem.

Zboží pochází buď od veganských výrobců, nebo od konvenčních firem. Provozovatelé však dbají na to, aby výrobky neobsahovaly žádné zvířecí produkty.

Dvojici zakladatelek Saře Rodenhizerové a Anně Bonnie Schindlerové, ze kterých v obchodě dodnes zůstala jen první zmiňovaná, však nešlo pouze o veganství. Koncept proto doplňují také přívlastky feministický, ekologický a vstřícný homosexuální orientaci.

Máme v nabídce zboží pro všechna pohlaví

„Důležitá jsou pro nás třeba neutrální balení, která upouštějí od sexistických stereotypů v zobrazování. Většina sexshopů se zaměřuje na muže, my však chceme oslovit všechna pohlaví a mít pro ně něco v nabídce,“ říká Riesová.

Prodejna slouží částečně jako galerie, v prostorách měla loni vernisáž osmi obrazů česká umělkyně Lucie Remešová. Podle původních plánů se její výstava z brazilského Rio de Janeira měla přestěhovat do jednoho baru v Londýně. „Majiteli se však zdály obrazy až příliš sexuální, tak jsme dostaly tento nápad, protože pro sexshop samozřejmě příliš sexuální být nemohly,“ vysvětluje Remešová.

Podle Riesové si prodejna našla zákazníky daleko za hranicemi německého hlavního města. Ti přicházejí z Helsinek, Stockholmu nebo Tel Avivu. Zatím malou část tržeb tvoří internetový obchod. Prodeje v e-shopu však postupně rostou a objednávky přicházejí ze všech zemí Evropské unie.

Veganský sexshop je součástí vegetariánského a veganského životního stylu, který Německo zachvátil před pár lety. Podle Institutu pro výzkum veřejného mínění Allensbach (IfD) žije v Německu aktuálně 7,8 milionu vegetariánů, což je 10 procent populace. Veganů je asi 900 tisíc. Jde přitom o skupiny se značnou kupní silou, kterou si obchodníci nemohou dovolit ignorovat.

V porovnání s tím je trh v Česku v plenkách. Přesné počty vegetariánů v Česku nejsou známy, průzkum společnosti Stem/Mark hovoří zhruba o dvou procentech vegetariánů z celkové populace. Data jsou však už více než deset let stará.