Do slev letos může díky chladnému počasí zamířit více zboží než loni. Když je zima, což byla celý červen a většinu května, pro tílka a šortky se do obchodů příliš lidí nehrne.
"Pokud nefunguje hlavní marketing, což je počasí, musíme zlevňovat, abychom připravili prodejny na podzimní kolekci," říká Aleš Drábek, šéf prodejen s oděvy C&A.
Podle něj jsou prodejci nervózní, protože špatné počasí naplnilo více sklady. Během léta se však musí vyprázdnit, aby se do nich vešlo nové zboží. A proto přicházejí slevy. "Protože bylo špatné počasí, prodeje stály," potvrzuje obchodní ředitel obchodů s obuví Baťa, Miloš Hrbatý.
Přesně naopak je tomu v posledních dnech. Třicetistupňová vedra vyhnaly prodejcům oděvů a bot tržby o desítky procent vzhůru. "Prodeje se zvedly oproti minulým týdnům až o třicet procent," potvrzuje šéf prodejen s oděvy Takko Michal Pospíšil.
Každý prodejce by proto rád teď, v době veder, prodal ještě co nejvíce zboží za plnou cenu. Musí se však řídit konkurencí. A někteří obchodníci už začátek slev ohlásili.
Hypermarkety Tesco a C&A začnou zlevňovat tento týden, Interspar příští týden. Na začátek července chystá zlevnění sportovního oblečení, bot či kempingového vybavení Hervis.
Jiní obchodníci zatím s termínem slev vyčkávají. "Zlevníme zhruba v červenci, ale možná dříve. Záleží na konkurenci," říká Hrbatý za Baťu. Přesně nechce nic říkat i proto, aby lidé nezačali vyčkávat na nižší ceny.
Prozradit zahájení výprodejů v Hypernovách nechce ani společnost Ahold. Baťa sice v Česku prodá nejvíce bot, ale kdyby jeho konkurenti, například obchody Deichman či Humanic, zlevnily a on ne, rychle by to pocítil na odlivu návštěvníků. Tím spíše, že během prázdnin se města vyprazdňují.
První vlna slev je zpravidla o dvacet až padesát procent. Na nich obchodníci neprodělávají díky maržím kolem padesáti procent. Větší slevy na zbývající zboží, až 80 procent, přicházejí v červenci až srpnu.