Vlaky společnosti c2c jezdí mezi Londýnem a Essexem.

Vlaky společnosti c2c jezdí mezi Londýnem a Essexem. | foto: Profimedia.cz

Tři pence za minutu. Britské vlaky automaticky vracejí peníze za zpoždění

  • 70
Britský železniční dopravce c2c spustil tento týden na evropské i světové poměry nezvyklou službu. Svým cestujícím vrací automaticky část ceny jízdného už po dvou minutách zpoždění. Dopravce provozující příměstské linky mezi Essexem a Londýnem má jedinou podmínku - použití zákaznické karty.

Kompenzace za zpoždění se načítá automaticky už, když má vlak zpoždění přes dvě minuty. Za každou minutu dopravce načte 3 pence (v přepočtu jednu korunu). Pokud překročí zpoždění půl hodiny, dostane cestující padesát procent lístku zpět, nad hodinu pak sto procent. Pokud je zpoždění nad dvě hodiny, získají pasažéři dvojnásobek zpáteční jízdenky.

Peníze ukládané na konto zákaznické karty pak mohou lidé použít pro nákup dalšího lístku, pokud jde o více, než pět liber, můžou si nechat peníze vyplatit v hotovosti. Dopravce nepodmiňuje výplatu tím, že jde jen o jeho chybu, peníze načítá automaticky při jakémkoliv důvodu zpoždění.

„Víme, že cestující chtějí peníze za kompenzace jednoduše a snadno,“ vysvětlil šéf c2c Julian Drury. Dopravce patří do skupiny National Express, který se snaží proniknout i na české koleje.

Firma přišla s kompenzacemi jen pár týdnů poté, kdy čelila velké kritice za změnu jízdních řádů. Podle statistik, které má na svém webu, jezdí 97,4 % vlaků se zpožděním do pěti minut.

Kompenzace za zpoždění upravuje i evropská směrnice, ta ale není rozhodně tak velkorysá, jako v případě britského dopravce. V plném rozsahu se evropská směrnice dotýká jen mezinárodní dopravy. Při zpoždění nad hodinu mají zákazníci nárok na vrácení čtvrtiny ceny lístku, padesát procent mají dostat při zpoždění nad dvě hodiny.