Výstavbu obchvatu Litomyšle provází problémy. Ilustrační snímek

Výstavbu obchvatu Litomyšle provází problémy. Ilustrační snímek | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

R35 kolem Litomyšle se stavět jen tak nebude. Politici se přou o trasu

  • 46
Spory o to, kudy povede u Litomyšle trasa plánované rychlostní silnice R35, stále pokračují. Kvůli radnici v Litomyšli stavba stojí. Ta ji chce vést tunelem, což například hejtman Radko Martínek odmítá.

Do sporu se vložil také ministr dopravy Vít Bárta, který ostře zkritizoval způsob, jakým Litomyšl prosazuje spornou trasu budoucí silnice R35 kolem města. Ten prožil navíc šok na jednání se starosty ve Vysokém Mýtě, kdy se najednou přímo před ním místní politici začali dohadovat, kolik vlastně existuje variant možných tras kolem Litomyšle. Dvě? Nebo vlastně tři?

Bylo by mu to možná jedno, kdyby nešlo o úsek, kvůli kterému není možné stavět silnici R35, jež propojí dálnici D1 s Moravou. Rychlostní komunikace R35 je jedinou šancí na odlehčení přetížené dálnice D1. "Považuji za skandální, že teprve na tomto jednání došlo k debatě o tom, jestli existují dvě nebo tři varianty. Apeloval jsem na starostu Litomyšle, aby urychleně změnil nezodpovědný přístup k řešení problému trasy R35," uvedl Bárta.

"Pan ministr nemá pravdu, že jsem nezodpovědný," reagoval litomyšlský starosta Michal Kortyš.

Litomyšl posunula dálnici na soukromé pozemky

Litomyšl chce, aby silnice vedla větším obloukem, aby se město mohlo dál rozvíjet. Ovšem pak by silnice šla přes pozemky zemědělce Jana Vaňouse a ten se tomu brání. Dokonce tak úspěšně, že Nejvyšší správní soud vymazal úsek R35 kolem Litomyšle z územního plánu. "Snažíme se s panem Vaňousem domluvit, ale samozřejmě má toto řešení nějaký vývoj. My nechceme odříznut místa plánovaná pro rozvoj města, to by byla prohra," uvedl Kortyš.

Na jednání s ministrem se ukázalo, že Litomyšl prosazuje extrémně drahé řešení: tunel pod pozemky soukromého zemědělce. "Podporujeme zatrubnění R35 pod pozemky pana Vaňouse, aby je mohl obdělávat dál. Pro udržení krajiny není nic drahé," uvedl Kortyš.

"To je nesmysl," reagoval hejtman Radko Martínek. Zároveň odmítl, že by za problémy se silnicí u Litomyšle mohl Pardubický kraj. Jeho vedení přepracovalo plán územního rozvoje, jak mu uložil Nejvyšší správní soud, a připravil také jeho možné varianty.

Jenže ani město Litomyšl, ani tamní ekologické organizace a občanská sdružení hájící zájmy okolních vesnic se nedokážou na jedné variantě dohodnout. Které možnosti jsou ve hře? Kraj přišel s trasou, která v podstatě kopíruje stávající silnici I/35 a městu se vyhýbá jen okrajově, což vadí městu, neboť podle starosty Kortyše brání v rozvoji. Další možností je trasa, která vyhovuje městu Litomyšli, ale rozhodně ne Janu Vaňousovi jehož pozemky prochází.

Bárta: Dokud se spory nevyřeší, stavba R35 nezačne

Kvůli tahanicím u Litomyšle totiž může být ohrožena i celá další stavba R35. Ministr Bárta chce celou R35 nechat postavit pomocí PPP projektu, tedy soukromé firmě, jíž by pak stát stavbu splácel. K ní je ovšem třeba, aby byla připravena v celém úseku do Mohelnice bez narušování. "Dokud se nevyřeší Litomyšl, tak se může PPP projekt připravovat, ale ne zahájit," řekl Bárta.

Po jednáních se všemi zájmovými skupinami u Litomyšle je hejtman skeptický. "Může nastat, že u Litomyšle budeme dál jezdit městem. Ale to nejde, a i kdyby to šlo, tak se zahubí jedno z nejkrásnějších měst České republiky," řekl Martínek.

, ,