Český ráj: Klokočí v údolí Jizery

Český ráj: Klokočí v údolí Jizery | foto: Bořivoj Černý, MAFRA

R35 chceme vést přes Český ráj, řeklo ministerstvo životního prostředí

  • 97
Nové vedení ministerstva životního prostředí přestalo podporovat superseverní variantu rychlostní silnice R35 přes Železnobrodsko a Semilsko. Silnice tak nejspíš povede severní trasou, tedy přes Turnov a napříč Českým rájem k Jičínu.

"Nové vedení ministerstva životního prostředí probralo všechny argumenty pro a proti této trase a dospělo k názoru, že v tuto chvíli preferuje severní variantu. Neříká ale, že ani superseverní ani jižní není možná," uvedla v pondělí po veřejném projednání Zásad územního rozvoje Libereckého kraje Veronika Šímová, která je na ministerstvu pověřena řízením oddělení posuzování vlivů na životní prostředí.

Možné varianty

Severní - mezi dvěma částmi CHKO Český ráj, nejhlasitější a nejdéle trvající odpor, doporučena většinou krajského zastupitelstva

Jižní - po jižním okraji CHKO, většina trasy vede ve Středočeském kraji, nejlevnější

Superseverní - přes Železnobrodsko a Semilsko, vede přes chráněná území, i po přepracování stále nejdražší

V Rychnově nad Nisou, Železném Brodě, Semilech a v dalších obcích, kudy by zvažovaná superseverní rychlostní silnice R35 mohla vést, vyvolala změna postoje ministerstva životního prostředí radost. "Moc rádi jsme to slyšeli," reagoval předseda sdružení Občané proti superseverní variantě R35 Petr Hons.

Severní variantu podporuje také ministerstvo dopravy, ministerstvo pro místní rozvoj a loni na jaře se pro ni vyslovili zastupitelé Libereckého kraje (více zde). Konečné rozhodnutí, kudy nová silnice povede, ale zřejmě letos nepadne. Schází konečná studie, která posoudí všechna hlediska od peněz po přírodu a řekne, kudy je silnici nejvhodnější vést.

Odpůrci stavby: Čtyřproudá silnice není potřeba

"Politika územního rozvoje České republiky jasně říká, že se musí vypracovat územní studie na základě stanovisek dotčených orgánů, ať ministerstva dopravy, ministerstva životního prostředí a samozřejmě krajů a na tu studii my čekáme. Proto jsme chtěli všechny tři varianty," upřesnila Šímová, proč se v krajském plánovacím dokumentu objeví koridor a s ním spojená územní rezerva pro severní i superseverní variantu.

Možné trasy R35 napříč Českým rájem

"Vlastně už dva roky jsme kvůli této jedné větě bojovali dá se říci s větrnými mlýny. Vidíme to nyní optimističtěji, budeme se snažit s dotčenými obcemi z jejich katastrů superseverní variantu co nejrychleji vymazat," dodal Hons.

Odpůrci dálnice Českým rájem byli na jednání o návrhu krajských územních zásad také slyšet. Markéta Kovaříková, která byla více než tisícem podpisů obyvatel kraje zmocněna podat proti zásadám námitku, uvedla, že neexistuje žádný důvod pro budování čtyřproudé rychlostní silnice.

Český ráj: pískovcové skalní věže, v pozdí zřícenina hradu Trosky

"Ze Ktové na Hradec Králové jezdí podle posledního sčítání 6 400 vozidel denně, přičemž silnice první třídy musí pobrat patnáct tisíc vozidel," uvedla ve svém emotivním vystoupení Kovaříková. Zároveň požadovala kompletní přepracování celého krajského dokumentu, který je připravován již pět let.

Kromě severní a superseverní varianty existuje ještě jižní, od Mnichova Hradiště kolem Sobotky na Jičín. Jižní varianta vychází nejlevněji, ministerstvo dopravy ani Liberecký kraj ji však nepodporují a ani sousední kraj s ní nepočítá.