Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

iDNES.cz / Ekonomika

  • Středa 30. července 2014. Bořivoj

R35 už měla být hotová, s opravou D1 však čekat nešlo, říká šéf ŘSD

  18:40
Před modernizací dálnice D1 měla být nejdříve dokončena silnice R35, spojující západ Česka s východem. V on-line rozhovoru se čtenáři iDNES.cz to připustil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic David Čermák. ŘSD hodlá podle něj urychlit stavbu silnic pomocí zákonů, pro které se inspirovalo v Německu.

Dopravní kolaps na dálnici D1 | foto:  Radek Cihla, MAFRA

"Souhlasím, že R35 měla být vybudována před modernizací D1 již v předchozích letech. Z mého pohledu považuji R35 po dálnici D1 za nejdůležitější dopravní tepnu v rámci ČR," odpovídal Čermák jednomu ze čtenářů. Bohužel technický stav D1 a mostů podle něj neumožňoval dále odkládat její modernizaci.

R35 spojí po svém kompletním dokončení Liberec s Lipníkem nad Bečvou přes Jičín, Hradec Králové a Olomouc. V současnosti je hotový pouze úsek z Liberce do Turnova a z Mohelnice do Lipníka nad Bečvou.

On-line rozhovor s Davidem Čermákem

ŘSD chce modernizovat celkem 21 úseků D1 po čtyřech až pěti ročně. "Při optimálním průběhu bychom chtěli modernizaci dokončit do roku 2018. Předpokládáme zahájení prací ještě v letošním roce," uvedl Čermák (více o modernizaci D1 čtěte zde).

Jeden ze způsobů, jak stavět dálnice i v době nedostatku peněz, je spolupráce se soukromým sektorem. Ředitel ŘSD však připustil, že takzvané PPP projekty v konečném důsledku nepatří k nejlevnějším. "Pravdou je, že peníze ze státního rozpočtu jsou bezesporu financemi nejlevnějšími. PPP má význam pro urychlení výstavby dopravní infrastruktury v okamžiku nedostatku národních zdrojů," říká Čermák.

Pomalu, draze, nekvalitně

V Česku se však staví dálnice nejen pomalu a draze, ale hlavně nekvalitně. Kvůli sporům ohledně viníka zvlnění ostravské D47 ŘSD pozvalo na místo německé experty. Jak dopadly výsledky? "Před 14 dny proběhla vizuální prohlídka na místě. Dílčí výsledky by měly být odevzdány německými experty v průběhu příštího týdne, závěrečná zpráva by měla být k dispozici ke konci srpna," informoval šéf ŘSD.

Podle něj úřad nyní pracuje na odstraňování nesporných reklamovaných vad. Zároveň probíhá analýza celé dálnice. "Cílem má být zjištění faktického stavu a toho, jak se dálnice bude chovat v budoucnu," říká Čermák a dodává, že ŘSD požadujeme po zhotoviteli výrazné prodloužení záruční lhůty.

Do budoucna chce Čermák prosadit systém důslednějších kontrol tak, aby byla výstavba dálnic kontrolována od samého počátku, tedy od plánování trasy přes projekty až po pozáruční kontrolu stavby.

Hlavním cílem má podle něj být snížení změn během výstavby, které navyšují cenu staveb. "Ministerstvo dopravy připravilo novelu stavebního zákona a zákona o urychlení výstavby dopravní infrastruktury. Tyto změny byly inspirovány zákonnou úpravou v Německu, což by mělo vést k urychlení realizace a snížení nákladů stavby," uzavřel David Čermák.





mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.