Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Padla první pokuta za product placement, Nova zaplatí za Ordinaci

  10:34
Rada pro rozhlasové a televizní vysílání poprvé potrestala reklamu v televizních pořadech, takzvaný product placement. Radní rozhodli, že televize Nova loni nepatřičně zmiňovala v seriálu Ordinace v růžové zahradě doplněk stravy. Provozovatel televize musí zaplatit pokutu 250 tisíc korun.

Ordinace v růžové zahradě II. | foto: Archiv TV Nova

Rada udělila pokutu poprvé po dvou letech platnosti zákona, který takzvaný product placement umožňuje. Zákon platí od roku 2010. Product placement je reklama, v níž reklamní předmět nebo služba je přímo součástí příběhu, případně se objevuje jako nenápadná kulisa.

Pokutu 250 tisíc korun musí zaplatit provozovatel Novy společnost CET 21. "Odvysíláním pořadu Ordinace v růžové zahradě 2 dne 15. prosince 2011 od 20:00 hodin na programu Nova, který obsahoval umístění produktu, se dopustil nepatřičného zdůrazňování umístěného produktu Prostenal," upozornila Rada pro rozhlasové a televizní vysílání.

Agentura ČTK připomněla, že první pokuta padla za doplněk stravy, který byl nepatřičně zdůrazňován verbálně i obrazově. Problematický byl dialog jedné z postav, který upozorňuje, že přípravek je vhodný pro muže určitého věku, i záběr na LED svítilnu jako součást vánočního balíčku. Prezentace tak podle rady mimo jiné připomínala reklamní nabídku.

Už loni přitom rada minimálně jednou autory seriálu upozornila na to, že s reklamou v tomto pořadu přestřelili, konkrétně s reklamou na nábytkářskou firmu. "Ale to je krásnej nábytek," pochvaloval si Ota Jirák jako pediatr Jan Pantoflíček, když na kameru ukazoval firemní katalog. "Když se to přežene, není to dobré ani pro seriál, ani pro zadavatele," řekla MF DNES produkční seriálu Lenka Hornová. (čtěte Reklamy ukryté v seriálech přinesly televizím stamiliony. Diváky štvou)

Příjmy pro televize, otrava pro diváky

Podle odhadů, které zveřejnila MF DNES, si loni televize přišly díky product placementu na stamiliony korun. Na celkových příjmech tuzemských televizí se ale podle ČTK product placement zatím nepodílí ani z desetiny.

Produkty jsou nejčastěji zařazeny do vysílání seriálů, lifestylových pořadů a sportovních přenosů. V televizním vysílání tuto reklamu jako první využila společnost Mattoni v pořadu Uvolněte se, prosím, který moderoval Jan Kraus.

Podle předsedkyně Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Kateřiny Kalistové product placement v českém vysílání oproti zahraničí v některých případech působí stále poněkud křečovitě. Navíc už první rok ukázal, že se divákům taková reklama moc nelíbí. "Kombinaci všech těchto komerčních sdělení diváci začínají vnímat velmi nelibě. Za poslední půlrok se nám výrazně zvýšil počet stížností," popsala Kalistová.




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.