Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Jízdenky MHD v Praze zdražují, zdarma pojedou děti a důchodci

  12:21aktualizováno  15:16
Pražští radní schválili zdražení jízdenek městské hromadné dopravy. Lístky budou od července stát 24 a 32 korun, namísto 18 a 26 korun. Budou platit třicet a devadesát minut a nově budou obě jízdenky přestupní. Radní zároveň schválili jízdné zdarma pro děti do 15 let a seniory nad 65 let.

Jednotlivé jízdenky se tak vyplatí jen tomu, kdo absolvuje delší cestu nebo bude přestupovat. Předplatních časových kuponů se změna nedotkne, jejich cena zůstává stejná.

Cestu se vyplatí naplánovat

Levnější cestování

Zdražení jízdenek od července ne vždy musí cestu po městě prodražit. Pokud se někdo například vydá ze stanice Olšanské hřbitovy na Anděl, zaplatí nyní za cestu 26 korun. Buď pojede 28 minut tramvají, nebo přestoupí na Floře na metro a pak ještě jednou na Můstku. To ale s levnější jízdenkou teď nejde. Podle nového tarifu si koupí jízdenku za dvacet čtyři korun a dojede na místo jak tramvají, tak metrem, protože lístek bude nově i přestupní. Ani v jednom případě podle jízdního řádu nedojede později, než mu vyprší jízdenka.

Dražší cestování
Cesta v červenci se ale prodraží hlavně těm, kteří pojedou na kratší trasu nebo naopak velmi daleko. Zatímco nyní cestují lidé například z Hájů do Motola za 26 korun, od července pojedou za dvaatřicet. Stejně jako ti, co zamíří z Florence na Karlovo náměstí. Zatímco dnes si koupí jízdenku za osmnáct korun na pět stanic, od července je stejná cesta vyjde na 24 korun.

Změny v tarifu MHD začnou platit od 1. července. Cestující, kteří si dosud kupovali osmnáctikorunové jízdenky, budou muset mít lístek nově za 24 korun. Pojedou na něj ale třicet minut, tedy o deset minut déle než dosud. Také s nimi budou moci přestupovat, což dosud nebylo možné.

Prodloužení platnosti čeká i jízdenky za současných dvacet šest korun, které budou stát nově 32 korun. Také ony budou platit delší dobu, tedy devadesát minut namísto současných pětasedmdesáti.

 "Lidé je pak budou moci využít i jako zpáteční. Za půl hodiny stihnou dojet na místo, vyřídit si, co potřebují, a mnozí se jistě stihnou na jedinou jízdenku vrátit i zpět," uvedl nedávno náměstek Karel Březina.

Koalice ODS a ČSSD se pro změnu tarifu rozhodla podle svých slov proto, aby ho zjednodušila. Peníze, které tak získají, mohou z velké části zaplatit nově zavedené jízdné zdarma pro děti do 15 let a seniory nad 65 let. Dosud mohli zadarmo jezdit MHD pouze děti do deseti let a senioři nad sedmdesát let.

Změnu tarifu kritizuje opozice

Schválené změny tarifu se nelíbí například opoziční TOP 09, která se do radních pustila ještě předtím, než změny schválili. Podle šéfa zastupitelů topky Tomáše Hudečka jsou změny neekonomické a odrazují lidi, aby jezdili městskou hromadnou dopravou.

"Změna navyšuje o plnou třetinu cenu přepravy pro ty, kteří alespoň nárazově využívají MHD. Ještě více zvyšuje finanční zátěž Pražanů, ale výsledkem tohoto kroku není zlepšení hospodaření Prahy," uvedl Hudeček.

Zavedením bezplatného jízdného pro děti do 15 let a pro seniory od 65 let bude muset podle Hudečka město zaplatit navíc zhruba 240 milionů korun ročně. Navíc nové cestující do MHD nepřiláká. "Výše uvedené věkové skupiny už veřejnou dopravu z větší části využívají, k očekávanému a hlavnímu efektu, tedy k nahrazení individuální dopravy, nedojde," uvedl.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Aerolinky Loganair svými stroji obhospodařují Skotsko včetně jeho ostrovů v...
Za 90 sekund je hotovo. Aerolinky s nejkratším letem světa budou nezávislé

Skotské aerolinky Loganair mají ve svém letovém řádu světovou kuriozitu - let, který trvá pouhých 90 sekund. Firma, která roky létala pro jiné, se chce...  celý článek

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express.
Dopravci se snaží udržet odcházející strojvedoucí, zvyšují jim mzdy

Dopravci na železnici bojují s nedostatkem strojvedoucích, udržet ve svých službách se je proto snaží i zvyšováním mezd. Například RegioJet přidal...  celý článek

Boeing 737 společnosti ČSA
Stále více Čechů létá z Ruzyně do Itálie, tradiční Frankfurt naopak padá

Miláno už není pro Čechy jen centrem nákupů, ale i východištěm do italských hor a jezer. Více se létá také do Říma, díky čemuž hlásí Letiště Václava Havla...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.