Rakouský rychlovlak Railjet

Rakouský rychlovlak Railjet | foto: www.siemens.com

Konec krásného snu. Railjety si nemůžeme dovolit, říká šéf drah

  • 288
Přes rok se České dráhy připravovaly na koupi 16 vysokorychlostních souprav Viaggio Comfort přezdívané railjet od společnosti Siemens. Obří zakázka za téměř šest miliard korun, která měla zlepšit komfort cestování mezi Děčínem a Břeclaví, je ale nyní definitivně minulostí.

Šéf Českých drah Petr Žaluda ale odmítá, že by to bylo kvůli tomu, že se německý dopravce Deutsche Bahn rozhodl raději jednat o spolupráci s konkurenčním RegioJetem. "Nemůžeme si je dovolit koupit, to je jediný důvod, proč railjety nebudou," řekl v rozhovoru pro MF DNES Žaluda.

Podle něj jsou důvodem požadavky ministerstva dopravy na nová vozidla do soutěží pro rychlíkové tratě. "Původně jsme počítali s tím, že bude stačit na tyto soutěže opravit staré vozy. Ministerstvo chce ale nové, což znamená mnohem větší náklady," řekl Žaluda.

Souprava Siemens Viaggio, známá pod označením rakouských drah jako Railjet, v barvách společnosti České dráhy.

Podle něj musí vnitrostátní doprava dostat u Českých drah přednost před mezinárodní. Už v příštích dnech vypíšou dráhy první soutěž na 11 motorových jednotek pro trať z Olomouce do Ostravy přes Krnov za miliardu korun. Vlaky ale koupí jen tehdy, pokud soutěž vyhrají. Dráhy se chtějí hlásit do všech soutěží, které ministerstvo dopravy bude postupně vypisovat.

Žádné penále se platit nebude

ČD za odstoupení od smlouvy nezaplatí Siemensu ani korunu. "Jsme nepříjemně překvapeni touto zprávou, nicméně smluvní podmínky byly nastaveny tak, že dráhy nemusí platit žádné penále," řekl mluvčí Siemensu Pavel Kaidl. Pro Siemens jde o velkou ztrátu, vídeňský závod, kde se railjety vyrábí, už se zakázkou víceméně počítal.

Žaluda odmítá i spekulace, že všechna jednání o nákupu railjetů byla jen divadlem, aby ukázal, že ČD nakupují i od jiných výrobců než Škody Transportation.

Kolem railjetů vypukla velká bitva loni v létě, kdy proti nákupu začala ostře vystupovat Škoda Transportation. Dráhy argumentovaly výhodnou cenou způsobenou tím, že šlo o opci z větší zakázky po rakouských železnicích. Vlaky by dráhy vyšly levněji než v minulosti nakupované vozy používané na vlacích EC/IC. Spor řešil i antimonopolní úřad

Mezi Prahou a Hamburkem budou jezdit do konce roku 2013 nejspíše stejné vlaky jako dosud. Poté chtějí Deutsche Bahn spolupracovat s RegioJetem Radima Jančury. RegioJet zatím nechce podobu spolupráce kvůli probíhajícím jednáním komentovat. Podle Žaludy DB drahám oznámily, že chtějí dál diskutovat o možné spolupráci. "Příští týden jedeme do Berlína jednat," dodal Žaluda.