Wien Hauptbahnhof

Wien Hauptbahnhof | foto: ÖBBiDNES.cz

Vídeňané mají nový „hlavák“. Centrální nádraží stálo miliardu eur

  • 108
Po čtyřech letech výstavby otevřel v pátek rakouský prezident Heinz Fischer oficiálně nové vídeňské nádraží Wien Hauptbahnhof. Dálkové vlaky tam začnou zajíždět až od prosince. Zatím je v provozu obří obchodní centrum a stanice slouží cestujícím regionálních spojů.

Špičky rakouské politiky včetně spolkového prezidenta Heinze Fischera, stejně jako hvězdy tamní lyžařské reprezentace, které mají u jižních sousedů podobný status jako v nejlepší fotbaloví hráči v Česku, si nenechaly ujít v pátek dopoledne slavnostní otevření nového Hlavního nádraží Vídeň.

Čtyři roky trvající stavba v hodně jedné miliardy eur, tedy 27,5 miliard korun, byla totiž jedním z největším infrastrukturních projektů Rakouska všech dob.

Pro cestující je však páteční slavností otevření spíše symbolické. Regionální vlaky zajíždí na dříve zprovozněnou část nástupišť už od prosince 2012. Dálkové spoje, včetně těch z Česka, vjedou poprvé do stanice Wien Hauptbahnhof až s novým jízdním řádem letos v prosinci.

Vlaky z Prahy přes Vídeň až do Grazu

Podle mluvčího Českých drah Petra Šťáhlavského budou vlaky ve směru nového vídeňského nádraží jezdit z Česka v pravidelných dvouhodinových intervalech.

„Vlaky railjet pojedou v trase Praha - Brno - Vídeň - Graz, ve Vídni zastaví a pak budou pokračovat do Grazu, výjimka je u posledního spoje s odjezdem z Prahy v 18:42 hodin, který by již do půlnoci nestihl dojet do Grazu a svou jízdu ukončí na Wien Haupbahnhof krátce před 23 hodinou,“ popisuje Šťáhlavský. Také první ranní spoj na této lince vyrazí z Vídně a další pojede už ze štyrské metropole. Doposud většina spojů začínala a končila ve Vídeňském Novém Městě (Wiener Neustadt).

Vlaky EuroCity a Expres na trase Varšava - Ostrava - Břeclav - Vídeň zastaví ve stanici Wien Hauptbahnhof a budou pokračovat dále na konečnou na západním nádraží Wien Westbahnhof. „Nový jízdní řád začne platit od 14. prosince 2014,“ dodal Šťáhlavský. Ve stejné době začnou na novou středoevropskou železniční křižovatku zajíždět také vlaky směřující z Německa a Salcburku přes Vídeň dále na letiště Wien Schwechat.

Tisíc vlaků, 145 tisíc cestujících

Do plného provozu by pak mělo nádraží vejít v roce 2015, kdy se sem přesměrují i regionální vlaky, které zatím končí ve stanici Westbahnhof. Poté se počítá s frekvencí tisíc vlaků a 145 tisíc cestujících denně.

Pátek tak znamenal start plného provozu především pro přiléhající obchodní centrum BahnhofCity o 20 tisících metrech čtverečních prodejní plochy s devadesáti obchody. Podle deníku Die Presse se jedná na hodně dlouhou dobu o poslední nové nákupní centrum ve Vídni. Po otevření dvou předchozích „nádražních“ obchoďáků na Westbahnhofu a stanici Wien Mitte jde během tří let už o třetí podobné centrum a vídeňský trh začíná být pomalu přesycen.

Stejně jako u řady podobných projektů v Česku se i v Rakousku počítalo původně s nižší částkou. V roce 2007 vyčíslili projektanti náklady na 886 milionů eur, tedy o tři a půl miliardy korun méně, než byla koncová cena. Tu však nakonec správně stanovili již před dvěma lety a od té doby se nenavyšovala.

Ani v roce 2015 však stavební práce kolem nádraží neskončí. Spolu s dopravním uzlem vzniká v okolí celá nová čtvrť o velikosti některých vídeňských okresů. Počítá se, že zde vznikne obytná a kancelářská čtvrť s 5 tisíci byty a 20 tisíci pracovními místy. Své nové sídlo si zde staví třeba Erste Bank, matka České spořitelny. Definitivně by mělo být vše hotovo až mezi roky 2019 a 2020. Celková investice, tedy nádraží včetně okolních budov, financovaných vedle rakouských drah ÖBB i soukromými investory a městem Vídeň, vyjde na čtyři miliardy eur, tedy 110 miliard korun.