V nové situaci, kdy privatizační plán selhal, může paradoxně dojít k úplnému zestátnění aerolinek, spekuluje se v rakouských médiích. Dluhy Austrian Airlines (AUA) dosáhly výše 900 milionů eur (asi 23 miliard korun).
Zbývající zájemci o 43 procentní podíl, Lufthansa, Air France-KLM a ruská společnost S7, si zřejmě uvědomili nebezpečí spojená s investicemi do letectví, jež patří v časech finanční krize k rizikovým odvětvím.
Na začátku přitom o státní podíl mělo zájem 15 zájemců, v září při užším výběru se jejich počet zredukoval na tři. Všichni ale v úterý s poukazem na nynější situaci na finančních trzích od konkrétní nabídky upustili. Ztroskotání projektu způsobilo dnes ráno další prudký propad kurzu akcií AUA na vídeňské burze.
Podle analytiků hrají všichni uchazeči na čas a čekají na výhodnější okolnosti. Air France-KLM a S7 totiž oznámily, že za určitých okolností jsou připraveny předložit nabídku později, Lufthansa pak nabídla, že AUA převezme za symbolické jedno euro a splatí část jejích dluhů.
Privatizace má zabránit propouštění
Takovou nabídku však agentura ÖIAG, která je držitelem státních akcií a organizátorem prodeje, označila za nepřijatelnou. Nejčastěji se teď uvažuje o zastavení prodeje a úplném zestátnění AUA.
Hodnotu privatizačního podílu odhadla rakouská vláda na zhruba 250 milionů eur (přes šest miliard korun).
Austrian Airlines se loni po velkých ztrátách z let 2005 a 2006 podařilo dočasně řadou úsporných opatření další růst deficitu zastavit. Letos se ale především kvůli prudkému růstu cen pohonných hmot začaly ztráty znovu rychle zvyšovat. Dozorčí rada v létě uvedla, že jedinou možností, jak odvrátit drastické propouštění, prodej letadel a rušení letů do některých destinací, je prodej podílu jiné letecké společnosti.