Vozy řady Bmz dosud používají rakouské dráhy ÖBB na vlaky kategorie EC/IC, část...

Vozy řady Bmz dosud používají rakouské dráhy ÖBB na vlaky kategorie EC/IC, část jich kupují České dráhy. | foto: ÖBB

Rakouské dráhy vylepšují české vlaky. ČD koupily dalších 47 vozů

  • 45
Cestování na tuzemské železnici vylepší další ojeté vagóny z majetku rakouských státních drah ÖBB. České dráhy jich u rakouského dopravce nakoupily dalších sedmačtyřicet.

Jde o modernizované dálkové vozy s klimatizací, které jsou vyrobeny pro rychlost 200 kilometrů v hodině. České dráhy za ně zaplatily 17,2 milionů eur, tedy zhruba 465 milionů korun. Jeden vůz tak přijde firmu na necelých deset milionů korun, což je výrazně méně, než rozsáhlé modernizace starých vagónů nebo nákup nových.

„Nově pořízené vozy doplní náš stávající park moderních osobních vozů pro vlaky vyšší kvality, u kterých zaznamenáváme rostoucí zájem cestujících,“ říká Michal Štěpán, člen představenstva odpovědný za osobní dopravu.

Jde o několikátý nákup ojetých vagónů českými dopravci v Rakousku. RegioJet na nich má postavenou flotilu, postupně je doplnil i o další vozy například ze Švýcarska, Německa či Belgie. Aktuálně probíhá modernizace další várky vagónů ze Švýcarska. České dráhy v Rakousku nakupovaly několikrát.

ÖBB se klasických vozů s rychlostí na 200 kilometrů v hodině masívně zbavují, většina jejich dálkových spojů totiž přechází do jednotek railjet.

Vagóny zakoupené v Rakousku patří do skupiny moderních vozů typu UIC Z1 vybavených klimatizací, elektrickými zásuvkami 230 V pro napájení elektroniky cestujících a mohou jezdit v mezistátních vlacích rychlostí až 200 km/h. Mají také centrální zavírání dveří a jejich blokování za jízdy.

České dráhy během zimy převezmou od rakouských železnic celkem 47 vozů, z toho bude 41 vozů 2. třídy s klasickými oddíly se šesti místy k sezení s posuvnými sedačkami, čtyři vozy 1. třídy a dva vozy restaurační.

„Po nezbytné přejímací prohlídce budeme vozy postupně nasazovat do provozu. Během letošního roku na nich provedeme také revize a opravy, dosadíme nové centrální zdroje energie nebo agregáty klimatizace. Věnovat se budeme také údržbě a opravám interiéru a vybavení vozů pro cestující,“ uvedl Miroslav Kupec, člen představenstva odpovědný za techniku, servis a majetek. Velkou modernizací prošly ještě v Rakousku. České dráhy v Rakousku už koupily dohromady více než 150 vozů včetně vozů pro autovlaky.