Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rakousko zpřísnilo pravidla pro telefonování za jízdy, zakázalo SMS a Facebook

  15:06aktualizováno  15:06
Rakouská vláda výrazně zpřísnila pravidla silničního provozu, mimo jiné i pro používání mobilního telefonu za jízdy. Zakázáno je nejen telefonování bez handsfree, ale i psaní SMS či nabíjení mobilu. Hříšníkům hrozí pokuta 50 až 72 eur.
Ilustrační foto.

Ilustrační foto. | foto: Profimedia.cz

Opatření se týká i statisíců českých řidičů jedoucích přes Rakousko na dovolenou do Chorvatska či Itálie, upozornil ÚAMK.

Novela zákona platná od 9. června výrazně zpřísňuje pravidla pro používání telefonu v autě. S handsfree zařízením je sice volání i nadále povoleno, platí však pravidlo, že hovor nesmí řidiče ani na chvíli rozptýlit a pohled by měl nepřetržitě udržet na vozovce.

Podle rakouského ministerstva pro dopravu, inovace a technologie je například výslovně zakázáno zadávat za jízdy do mobilu adresu, pokud je využíván jako navigace. V takovém případě musí být přístroj pevně připevněn ve vozidle.

„Explicitně je zakázáno psát SMS, chatovat na internetu a podobné způsoby využití mobilu,“ vysvětlil pro iDNES.CZ mluvčí ministerstva. Také Facebook, vyřizování mailů a využívání dalších aplikací je pro řidiče tabu, včetně těch, které zprostředkovávájí dopravní informace.

Vytáčení čísel i přijímaní hovorů je i nadále povoleno, uložením volaného čísla však už řidič riskuje pokutu. Stejně tak si při cestě do Rakousko nebude moci během jízdy napojit mobil na nabíječku. Hříšníkům hrozí pokuta 50 až 72 eur, v případě neuhrazení dokonce čtyřiadvacetihodinový pobyt v cele. Ministerstvo zveřejnilo odpovědi na nejčastější otázky na svém webu.

Vážení čtenáři, omlouváme se za původně zveřejněnou nepřesnou informaci, která vycházela z tiskové zprávy ÚAMK.

Několik studií už prokázalo, že telefonování při řízení je nebezpečné i při využití handsfree. „Jakékoliv telefonování je pro řízení problematické. Handsfree je nejméně rizikové, nicméně i po nějaké době řidič zabředne do hovoru a odpoutává svou pozornost,“ říká šéf BESIPu Martin Farář.

Podle Romana Budského z organizace Tým silniční bezpečnosti může být handsfree dokonce horší než klasické telefonování. „Hlavní nebezpečí není ovládání telefonu, ale mluvení a soustředění se na rozhovor. Navíc jedna ze studií ukázala, že pokud sluchátko drží v ruce, soustředí se řidič víc na řízení, protože si rizika víc uvědomuje.

Novinkou v zákoně je možnost denního svícení u motocyklu, které dosud v Rakousku nebylo možné. Pokud je dobrá viditelnost, může řidič motocyklu využívat denní svícení při jízdě, když se ale podmínky zhorší, musí si zapnout potkávací světla.

Změna se týká i možné úpravy tachometrů. „Rakouská vláda i tamní autoklub ÖAMTC bojují proti stáčení kilometrů u ojetých vozidel,“ řekl mluvčí ÚAMK Petr Vomáčka. V novele je tak odstavec, který zakazuje jakoukoliv manipulaci se stavem tachometru u vozidla. Tím by se mělo zamezit podvodům při prodeji ojetých vozidel.

Autoři: , ,






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.