Řebíček zároveň uvedl, že v příštím týdnu bude jednat s firmou Kapsch, která systém mýtného buduje, o případných sankcích. Pokud by se začátek vybírání mýtného zpozdil a nezačal podle původního plánu.
"Budu chtít, aby sankce za nefungující systém od 1. ledna odpovídaly pravděpodobným tržbám, o které by stát přišel," prohlásil.
Podle některých expertů na dopravu ale stát vydělá na vybírání mýtného možná i o miliardu méně než očekává Řebíček.
"Jsem velmi skeptický. Je to jen výnos, příjmy do státního rozpočtu budou daleko menší. Budeme rádi, jestli to bude tolik, kolik se vybere za známky nyní. Tedy miliarda," uvedl Václav Jirovský z Matematicko-fyzikální fakulty Univerzity Karlovy.
Obdobně situaci vnímá bývalý ministr dopravy a pedagog ČVÚT Petr Moos. "Bylo by dobré, kdybychom toho (2,8 miliardy) dosáhli, ale zdá se, že to nebude reálné," řekl.
Částku 2,8 miliardy korun zpochybnil již ve středu po
jednání vlády odstupující ministr financí Vlastimil Tlustý. "U podobných projektů se velmi často nadhodnocují příjmy a podhodnocují výdaje. Jako ministr financí tvrdím, že bilance mýtného v příštím roce bude podstatně horší než ta, která byla prezentována," uvedl.
Řebíčkův předchůdce na ministerstvu dopravy a současný poslanec za KDU-ČSL Milan Šimonovský ale s těmito odhady nesouhlasí a považuje je za nereálné. "Čisté saldo bude určitě vyšší než tři miliardy," podotkl.
Ministerstvo dopravy a dodavatel mýtného systému se podle ČT připravují na to, že ve druhé etapě bude zkombinován použitý mikrovlnný se satelitním systémem. Podle Řebíčka, který s Kapschem o otevřenosti pro obě technologie jednal, je to ale zatím předčasné. Za kompatibilní systém se přimlouval například Jirovský z UK.
Od 1. ledna mají přepravci platit mýtné na téměř 950 kilometrech dálnic a rychlostních silnic. Do 30. června by měli začít platit i na zbylých asi 1100 kilometrech silnic první třídy. Průměrná sazba bude 4,05 koruny za kilometr.
Kapsch musí zrychlit výstavbu
Budování systému pozdrželo rozhodnutí Krajského soudu v Brně, který předběžným opatřením zastavil práce od 9. do 17. října. Opatření vydal na
žádost neúspěšného účastníka tendru o mýtné, společnosti Autostrade. - více zde
K 9. říjnu bylo ze 171 hotovo 75 bran a stavělo se tempem 15 až 20 bran za týden. Kvůli rozhodnutí soudu nastal skluz 40 bran. Zpoždění se Kapsch
rozhodl dohnat zvýšením tempa výstavby na 25 až 30 bran za týden. - více zde
Česká televize v pátečním zpravodajství uvedla, že některé elektronické mýtnice na českých dálnicích rostou načerno bez stavebního povolení na elektrické přípojky pro odběr elektřiny.
Společnost Kapsch ve čtvrtek zveřejnila plán výstavby, podle kterého má být k dnešnímu dni hotovo 89 bran, k 31. říjnu 116 bran a ke konci listopadu má být hotovo všech 171 bran plánovaných pro první etapu.