Altenburg, kdesi v lesích mezi Lipskem a bývalým Karl-Marx-Stadtem (nyní Chemnitz) je skutečně bizarním místem v celé síti Ryanairu (ne však jediným). Ukazuje, že létat se dá prakticky kamkoliv, kde je alespoň slušná betonová dráha. Právě na tomto letišti začal můj letecký experiment.
Obavy, že byste nenašli správný "gate", nemusíte mít. Je tu jen jediný. Létá sem jedna linka denně: Ryanair z Londýna. Stejná firma pak ještě třikrát týdně létá do španělské Girony.
Kdo odsud může lítat, říkám si krátce poté, co jsem dorazil k "terminálu" autem. Letiště je doslova uprostřed lesů, desítky kilometrů od velkých měst. Vede sem nenápadná silnice, odbočka z hlavní nebyla ani značená. Takže nebyl problém zabloudit. Altenburg je bývalé vojenské letiště. Stačí si představit na jeho místě třeba hradčanskou dráhu ve vojenském prostoru Ralsko nebo i Milovice. Ty už by ale byly na zdejší terminál až příliš velké.
. Jedenáct přeletů Jana SůryEkonomický redaktor MF DNES Jan Sůra zkouší, jak lze nejlevněji cestovat po Evropě. Za 11 letů zaplatí v přepočtu 205 korun. Během přesunů pořídí sérii reportáží a postřehů o nízkonákladovém létání, které budou postupně vycházet na www.idnes.cz/let. |
Letištní budova se tu rychle zaplní. Jako by ji postavili přímo na míru jednoho letu. Každé vesnické nádraží je proti ní velkostavbou. Nízké ceny dokážou divy, a tak odlétám nakonec boeingem téměř zcela plným. "Taky jste si udělal výlet za libru?" ptá se mě v řadě na bezpečnostní prohlídce postarší Brit chlubící se tím, že si z Londýna za libru zaletěl na víkend do Lipska a okolí. "Nic moc tu není, ale za ty peníze to stálo," dodává. Když mu řeknu, že letím přesně za jeden cent, kazím mu trošku radost: až do této chvíle měl pocit, že je určitě tím, kdo letí nejlevněji.
Kdo hledá, najde
Jak se vůbec dostat k takovým letenkám? Rada je jednoduchá: stačí sledovat stránky leteckých společností nebo se přihlásit k odběru jejich novinek. Každý týden tak dostanete x různě zajímavých nabídek. Někdy se i zasmějete: třeba když vám jedna nejmenovaná společnost pošle, že akce platí do "úterí".
Centové akce u Ryanairu nejsou zrovna časté, i když letos jimi náruživé letce podaroval Ryanair už třikrát. Aerolinky je "pouštějí" několik měsíců dopředu na lety hlavně ve slabší sezoně, aby zaplnily letadla. Pravda, proč k tomu platí lidem i letištní taxy, to jsem dosud nepochopil.
Kolem Evropy za dvě stovky
Do akce však nejdou všechny letenky: nepočítejte s tím, že byste například takto sehnali lety přes Vánoce nebo jiné svátky. A vždy jde jen o lety mezi pondělím a čtvrtkem, kdy letadla nejsou tak plná. Pokud letíte ze zemí s eurem, zaplatíte cent. Pokud z Velké Británie, tak jednu penny. "Nejdražší" je let ze Švédska – jedna švédská koruna, tedy zhruba deset centů.
Redaktor Jan Sůra dorazil za první den z Lipska přes Londýn do Belfastu.
Má cesta vznikala na začátku června a její vytváření mě přivedlo do stavu závislosti na vyhledávání levných letenek. Kdo někdy urval extrémně levnou letenku, asi ví, o čem mluvím.
Když jsem našel první spoj opravdu za cent, hned jsem začal přemýšlet, kam kromě Londýna letět. A hledání je nebezpečnou drogou: s každým dalším centovým letem chcete další. Až jsem se nakonec zastavil na počtu jedenácti letů. Aby na sebe lety navazovaly, musíte zkoušet nespočet různých kombinací. Na monitoru otevřená v jednom okně mapa destinací, v druhém rezervační systém. A všechny centové lety v jednom týdnu si píšu na papír. Pak už se to nějak poskládalo.
Dva dny jsem toho v práci příliš neudělal. Když jsem dorazil domů, první kroky vedly znovu na internet. Spát jsem chodil hluboko v noci, když už jsem nad počítačem usínal. Každý centový let, který zapadl do mého itineráře, mi přinášel podobný pocit jako gamblerovi výhra na automatu.
Největší jistotou byly hlavně lety z Británie a Irska, tam byl výprodej největší. Naopak za teplem do Španělska či Itálie se mi nepodařilo najít nikdy let, který by byl za cent. Takže mě čeká spíše severská varianta. Třeba někdy příště.
. BelfastTyto řádky vznikají v jednom z indických fast foodů v Belfastu. Metropole Severního Irska mě nepřivítala zrovna idylickým počasím: v Londýně bylo jen zataženo, tady prší. Kdysi město, kterému se kvůli násilí v ulicích hlavně v osmdesátých letech minulého století lidé raději vyhýbali, se mění v moderní metropoli. Upřímně, snaží se. Ale tma a déšť z města příliš atraktivní podívanou nedělají. Stojí ale za to vyjet za město: příroda Severního Irska je krásná. Na ni si ale můžu nechat zajít chuť: letadlo odlétá v půl sedmé, což znamená budíček krátce po čtvrté ráno. |
Bez pojištění a bez zavazadel
Centovou letenku jsem našel, co dál? Ryanair vám takovou letenku jen tak nedá: musíte se vyhnout dost agresivně vnucené nabídce na nepovinné pojištění a platbě za zavazadla (tedy pokud hodláte cestovat na lehko s maximálně jedním batohem do deseti kilogramů). Zadáte odbavení přes web (za jiné zaplatíte ne zrovna malou sumu) a začíná platba kartou. Jediná karta, která umí zarezervovat letenku bez tax, je Visa Electron. Tím to končí a pak můžete až pět dnů před odletem jít znovu na web, vytisknout si svoji palubní vstupenku a odbavit se. Papír ukážete na letišti a můžete letět.
To, že to funguje, mohu už říct s naprostým klidem. Za sebou mám dva lety. Dnes jsou na řadě tři. Z Belfastu zpět do Londýna, kde mě čeká tiskovka a rozhovor s šéfem Ryanairu, pak zpět na pevninu do francouzského Nantes a pozdě večer na letiště Johna Lennona v Liverpoolu. Pojmenovávat letiště po slavných lidech tu je hit: belfastské letiště se jmenuje podle legendárního fotbalisty George Besta.
. PODROBNÝ ITINERÁŘ CESTYPondělí Lipsko (Altenburg) => Londýn (Stansted)
|