Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Ředitelství silnic a dálnic ztratilo smlouvy, může přijít o 74 milionů

  9:42aktualizováno  9:42
Stát může zbytečně přijít o 74 milionů korun. Ty po něm požaduje konsorcium firem D.I.S., Eurovia, Firesta-Fišer a Silnice Brno jako doplatek za rekonstrukci desetikilometrového úseku výpadovky I/52 z Brna na Mikulov. Ředitelství silnic a dálnic tento nárok popírá. Ztratilo však důležité smlouvy, a tak to nemůže doložit.

Ilustrační snímek | foto: Luděk Peřina, MAFRA

O problému píšou Hospodářské noviny. Konsorcium spojené kvůli zakázce ve sdružení Rajhrad má podle nich ve svých smlouvách dodatek, podle nějž se mají mzdy lidí, kteří na rekonstrukci pracovali, navýšit o 82 procent.

Kolik stála rekonstrukce

ŘSD zaplatilo konsorciu za desetikilometrový úsek výpadovky z Brna na Mikulov "nesporné náklady" ve výši 999,1 milionu Kč.

Firmy nyní požadují dalších 74,1 milionu Kč jako valorizaci mezd.

Ředitelství silnic a dálnic tvrdí, že nic takového v původních smlouvách nebylo, ale nemůže to kvůli chybějícím dokumentům dokázat. Podalo proto trestní oznámení. "Je podezření, že se smlouvami bylo manipulováno a že tam ten dodatek původně nebyl," řekl deníku Jiří Švorc, který vedl státní organizaci do začátku září.

Smlouvy měl mít v trezoru jeho předchůdce Alfréd Brunclík, jenže když ho Švorc loni v létě vystřídal, byly už údajně pryč. Brunclík je nyní v zahraničí, deníku se s ním nepodařilo spojit.

Stát měl kvůli levnějším materiálům ušetřit, bude však naopak patrně platit víc

Ředitelství předpokládalo, že konečná cena zakázky kvůli recesi a snižování cen stavebních materiálů klesne proti vysoutěžené ceně o 61 milionů. Konsorcium firem si ale naopak naúčtovalo s odkazem na sporný dodatek ve smlouvách o 13 milionů více. ŘSD se kvůli ztrátě smluv obrátilo na policii.

"Je možné, že budeme nuceni uhradit zvýšenou cenu stavby, kdy právě nemožnost prokázání originálního znění smlouvy může vést ke škodě ve výši 74 milionů korun," cituje list z trestního oznámení. Navíc to byl podle něj jeden z důvodů, proč Česko vrátilo Bruselu 600 milionů, jimiž na stavbu přispěl. Policie dosud nezahájila trestní řízení. Zatím zkoumá, zda mohl být spáchán trestný čin.

Největší podíl, zhruba poloviční, měla na rekonstrukci výpadovky Eurovia. "Do dnešní doby nás nikdo neoslovil, ani policie. Smluvní záležitosti s ŘSD řešila D.I.S.," řekla deníku mluvčí firmy Petra Kučerová. Podle ní ale ŘSD zaplatilo Eurovii celou požadovanou částku. Vyjádření D.I.S. se listu nepodařilo získat.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Skupina 19 senátorů podává ústavní stížnost, v níž se domáhají zrušení části...
Devatenáct senátorů zkouší ústavní stížností zrušit část daňového řádu

Skupina devatenácti senátorů se obrací na Ústavní soud v souvislosti se zákonem o kontrolním hlášení DPH. Domáhá se zrušení části daňového řádu. Jedná se podle...  celý článek

Ilustrační snímek
Česká ekonomika znovu zrychlila, překvapilo to i analytiky

Česká ekonomika ve 2. čtvrtletí letošního roku znovu zrychlila svůj růst. Hrubý domácí produkt stoupl meziročně o 4,5 procenta po tříprocentním vzestupu v...  celý článek

Hotel Marriott v pražské ulici V Celnici loni změnil majitele. Nový vlastník za...
Pražské hotely vydělávají stále víc, přitahují bohaté kupce z Asie

Hotelům ve střední a východní Evropě se daří čím dál tím lépe. Všimli si toho i bohatí investoři z Asie, kteří je v posledních letech začali skupovat. Jen v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.