O problému píšou Hospodářské noviny. Konsorcium spojené kvůli zakázce ve sdružení Rajhrad má podle nich ve svých smlouvách dodatek, podle nějž se mají mzdy lidí, kteří na rekonstrukci pracovali, navýšit o 82 procent.
Kolik stála rekonstrukceŘSD zaplatilo konsorciu za desetikilometrový úsek výpadovky z Brna na Mikulov "nesporné náklady" ve výši 999,1 milionu Kč. Firmy nyní požadují dalších 74,1 milionu Kč jako valorizaci mezd. |
Ředitelství silnic a dálnic tvrdí, že nic takového v původních smlouvách nebylo, ale nemůže to kvůli chybějícím dokumentům dokázat. Podalo proto trestní oznámení. "Je podezření, že se smlouvami bylo manipulováno a že tam ten dodatek původně nebyl," řekl deníku Jiří Švorc, který vedl státní organizaci do začátku září.
Smlouvy měl mít v trezoru jeho předchůdce Alfréd Brunclík, jenže když ho Švorc loni v létě vystřídal, byly už údajně pryč. Brunclík je nyní v zahraničí, deníku se s ním nepodařilo spojit.
Stát měl kvůli levnějším materiálům ušetřit, bude však naopak patrně platit víc
Ředitelství předpokládalo, že konečná cena zakázky kvůli recesi a snižování cen stavebních materiálů klesne proti vysoutěžené ceně o 61 milionů. Konsorcium firem si ale naopak naúčtovalo s odkazem na sporný dodatek ve smlouvách o 13 milionů více. ŘSD se kvůli ztrátě smluv obrátilo na policii.
"Je možné, že budeme nuceni uhradit zvýšenou cenu stavby, kdy právě nemožnost prokázání originálního znění smlouvy může vést ke škodě ve výši 74 milionů korun," cituje list z trestního oznámení. Navíc to byl podle něj jeden z důvodů, proč Česko vrátilo Bruselu 600 milionů, jimiž na stavbu přispěl. Policie dosud nezahájila trestní řízení. Zatím zkoumá, zda mohl být spáchán trestný čin.
Největší podíl, zhruba poloviční, měla na rekonstrukci výpadovky Eurovia. "Do dnešní doby nás nikdo neoslovil, ani policie. Smluvní záležitosti s ŘSD řešila D.I.S.," řekla deníku mluvčí firmy Petra Kučerová. Podle ní ale ŘSD zaplatilo Eurovii celou požadovanou částku. Vyjádření D.I.S. se listu nepodařilo získat.