Čarování s třídami se týká bývalých vozů první třídy, které ÖBB používaly na dálkových vlacích kategorie EC/IC.

Čarování s třídami se týká bývalých vozů první třídy, které ÖBB používaly na dálkových vlacích kategorie EC/IC. | foto: Petr Topič, MAFRA

Jančura inkasuje ze slev od státu více. Díky fintě s 2. třídou

  • 403
Podnikatel Radim Jančura s oblibou kritizuje České dráhy, že dostávají ze státního rozpočtu zbytečně mnoho peněz. Sám však díky malé fintě inkasuje od státu více peněz, než na kolik má nárok. Pohrává si totiž s označováním cestovních tříd.

Jančurou vlastněný železniční dopravce RegioJet totiž dostává od ministerstva dopravy kompenzace za nařízené slevy pro studenty, kteří cestují ve vozech 1. třídy. U jiných dopravců a podle vyhlášky to přitom není možné, RegioJet je však přesto dostává. Stačila drobnost: bývalé vozy první třídy rakouských státních drah ÖBB v Česku označil za vozy druhé třídy.

Problém se týká vagonů prodávaných v rezervačním systému pod tarify Relax či Byznys. Ty jsou vždy dražší než ostatní vozy. Jde o bývalé vozy první třídy, které ÖBB používaly na dálkových vlacích kategorie EC/IC.

V každé soupravě RegioJetu jsou obvykle dva až tři takové vozy. RegioJet je v Česku považuje za vozy druhé třídy, ale například při svém nedávném startu vlaků mezi Bratislavou a Košicemi ve svém přepravním řádu napsal, že jde o vozy první třídy. Navíc i v českém jízdnímu řádu vydaném SŽDC je v přehledu dálkových vlaků uvedeno, že vlaky mají i vozy první třídy.

I když jde zdánlivě o banalitu, označení první třída je klíčové. Podle současných pravidel neproplácí stát kompenzace za slevy za cestující v první třídě s výjimkou dětí do 15 let.

V případě RegioJetu tak například studenti jedou fyzicky první třídou, ale papírově druhou. Stát navíc takoví cestující stojí více: jízdenka v tarifu Relax je obvykle o 30-50 % dražší než v nejlevnější třídě Standard. Stát přitom dorovnává dopravcům slevu podle skutečné ceny jízdenky.

RegioJet loni získal od státu na kompenzacích přes 42 milionů korun, bezkonkurenčně nejvíce ze všech dopravců. Kolik získal touto fintou, není prakticky možné spočítat. Stačí ale jeden příklad: například za studenta jedoucího z Prahy do Ostravy dostane ve třídě Relax 25 % z ceny 290 korun, pokud by jel v třídě Standard, dostal by jen čtvrtinu z ceny 190 korun. Rozdíl v kompenzaci na jednom studentovi je tak 25 korun navíc ve prospěch RegioJetu.

Faktem ovšem je, že dražší třídy RegioJetu jsou výrazně levnější než první třída Českých drah. Ty nabízí nejlevnější jízdenku z Prahy do Ostravy v první třídě za 627 korun, zatímco v RegioJetu jsou místa v bývalé první třídě rakouských drah za polovic.

Aplikujme slovenský model, radí Jančura

Podle Jančury jezdí i v tarifu Relax za ceny odpovídající druhé třídě u jiných dopravců a levněji, než je klasické kilometrové jízdné u Českých drah. „Slevy jsou pro sociální skupiny, proto nemá rozhodovat komfort, ale cena,“ řekl Jančura. Podle něj by pak neměly dostávat kompenzace za slevy ani České dráhy za Pendolino. V jeho případě je rozdíl mezi první a druhou třídou v podstatě jen v tom, že v první třídě bývá méně lidí a v ceně je občerstvení.

V případě trasy Praha – Ostrava jsou u všech tří dopravců ceny v přepočtu za kilometr výrazně nižší, než jsou ceny Českých drah na jiných trasách podle jejich kilometrického tarifu.

„Doporučuji, aby Česká republika převzala model ze Slovenska. Tam je regulována maximální výše jízdného jak pro 2., tak i 1. třídu. Pak bude jasné, zda je tarif 2., či 1. třídou, bez ohledu na pojmenování tarifu dopravcem,“ navrhuje Jančura.

Nesouhlasí s tím, že by si na hře s kompenzacemi jeho firma výrazně polepšila. „Kompenzace státu za sociální skupiny činí u mých firem 8 % výnosů z jízdného. České dráhy na celé síti pobírají celkové kompenzace 255 % z výše tržeb z jízdného, a to i na dálkových spojích, které my provozujeme bez provozních dotací. Částka, kterou stát platí za kompenzace ze slev, není malá, přesto je 31krát nižší, než kolik platí státnímu dopravci,“ vypočítává Jančura.

Pro letošek už bude druhá třída definována jasně

Podle pravidel pro kompenzace stát dorovnává dopravcům rozdíl mezi nařízeným zlevněným jízdným a plnou cenou jízdenky. Podle Michala Němce z ministerstva dopravy, který se kompenzacemi zabývá, budou po RegioJetu chtít vysvětlení, jestli jsou opravdu programy Byznys a Relax druhou třídou, nebo první, jak dopravce deklaruje na Slovensku.

I kvůli tomu se pro letošní rok už i změnila pravidla pro poskytování slev. „Druhou třídou se rozumí nejnižší poskytovaný standard, které dopravci nabízí,“ vysvětluje Němec. Tak je to napsané i v novém výměru ministerstva financí. Dopravci podle něj o těchto změnách už vědí.