Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Student Agency

RegioJet dá monitory do sedaček. Větší než v autobusech, slibuje Jančura

  • 235
Společnost RegioJet se chce stát prvním železničním dopravcem v Evropě, který bude cestujícím nabízet během jízdy vlakem možnost sledování filmů či surfování na internetu, aniž by si museli přinést vlastní notebook či tablet. Žlutý dopravce také nafoukne své vlaky, z kupé vozů udělá velkoprostorové.

Sedačku s vlastním počítačem a obrazovkou pro dopravce vyvíjí německý výrobce sedadel Grammer společně se slovenskou firmou Molpir, která už do žlutých autobusů Student Agency dodala palubní zábavní systém s vlastními monitory Funtoro.

Podobně jako ve svých autobusech instaluje do sedaček v některých vozech monitory, které jsou běžné například u leteckých společností na dálkových letech. „Budou podstatně větší než ty v autobusech,“ popisuje šéf RegioJetu Radim Jančura. „Místo sedmi palců budou mít deset palců, v podstatě půjde o počítač,“ podotýká Jozef Hostin ze společnosti Molpir.

Monitory měly v minulosti podle Hostina jen Deutsche Bahn (DB) v první třídě ve vlacích ICE, ale nakonec od toho ustoupily. „Byl to špatný koncept, obchodníci na cestách chtějí odpočívat, nebo pracovat. Zábavu během jízdy oceňují naopak cestující druhé třídy, kterým je většinou státními dopravci komfort upírán. To aby byl viditelný rozdíl mezi první a druhou třídou,“ domnívá se Jančura. Jako příklad mohou posloužit nedávné rekonstrukce vagonů Českých drah nebo railjety, v nichž nelze sklopit sedačku.

RegioJet chce novou koncepci představit v srpnu v dlouho slibovaném voze z rumunské vagonky Astra. Ta ho pro firmu vyrábí na míru podle návrhu designéra Patrika Kotase. „Hlavní příčinou zpoždění byla ztráta kontraktu s DB, naše zakázka u Astry tak ztratila prioritu,“ vysvětluje Jančura. Objednávka nových vozů se proto snížila ze 73 na deset vozů.

Grammer s Molpirem hodlají sedačku představit poprvé v září na železničním veletrhu Innotrans. „Sedačka je hotová, nyní probíhá testování a schvalování. RegioJet je první zákazník,“ dodává Hostin.

Identický interiér s těmito sedačkami bude montován i do všech vozů prodávaných v tarifu Standard, které postupně projdou renovací. Namísto dnešního kupé se z nich stane velkoprostor, počet míst se rozroste ze 66 na 80. „Strategií RegioJetu je navýšit počet sedaček v nejlevnějším tarifu Standard, kterým srovnáváme ceny konkurence,“ tvrdí Jančura. 

Do konce roku projde renovací deset vozů, příští rok 30, náklady na úpravu jednoho vozu převyšují sedm milionů korun. Vozy s velkými křesly označované jako Relax a Business chce RegioJet renovovat do pěti let.